Del : SMS
Berlingske Business

»Det virker fuldstændigt surrealistisk«

Til artikelserien "Kære Nørrebro".Lars Aslan Rasmussen er S-po
»Det virker fuldstændigt surrealistisk, at modeugens aktører ikke vil i dialog med os i Københavns Kommune omkring økonomien, når vi er modeugens ubetinget største bidragsyder. Udmeldingen fra Wonderful Copenhagen er derfor helt uacceptabel,« siger Lars Aslan Rasmussen, medlem af beskæftigelsesudvalget for Socialdemokraterne. Foto:

Wonderful Copenhagens afslag til politikerne er »surrealistisk« og »uacceptabelt«, mener S-politiker. Borgmester vil rette henvendelse til organisationen igen.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det vækker undren på Københavns Rådhus, at Wonderful Copenhagen ikke vil udlevere sine tal og beregninger om modeugen til et tjek hos embedsmænd og politikere.

Politikerne har i flere år bevilget millionbeløb til Danish Fashion Institute, som skulle bruges på modeugen, og efter Berlingske har afdækket misforståelser om modeugens tal, ønsker politikerne nu et klart svar om modeugens størrelse.

H.K.H. Kronprinsesse Mary med Eva Kruse

»Det virker fuldstændigt surrealistisk, at modeugens aktører ikke vil i dialog med os i Københavns Kommune omkring økonomien, når vi er modeugens ubetinget største bidragsyder. Udmeldingen fra Wonderful Copenhagen er derfor helt uacceptabel,« siger Lars Aslan Rasmussen, medlem af beskæftigelsesudvalget for Socialdemokraterne.

Han har ønsket en ekstern undersøgelse af modeugens størrelse.

30BUSModeuge.jpg

Det fik han dog ikke vedtaget, da et bredt flertal på Rådhuset i første omgang vedtog, at der blot skulle gennemføres en »intern undersøgelse«, hvor man håbede på, at Wonderful Copenhagen og Danish Fashion Institute frivilligt ville bidrage til at kaste lys over modeugens tal.

Men det kan Wonderful Copenhagen angiveligt ikke, og det undrer den ansvarlige borgmester på området.

»Det undrer mig meget, at Wonderful Copenhagen tilsyneladende ikke vil udlevere tallene, og det undrer mig også, at de overhovedet har indgået en aftale om fortrolighed med modeugens aktører. Men vi vil nu på baggrund af jeres oplysninger kontakte Wonderful Copenhagen igen og høre, om vi ikke kan få tallene. Hvis man har indgået en aftale om fortrolighed om tallene, så kan vi måske finde ud af at lave en model, hvor vi tager hensyn til den fortrolighed,« siger hun og fortæller, at Wonderful Copenhagen stadig har et par dage, inden svarfristen udløber.Hvor vigtigt er det for dig, at der bliver skabt klarhed over modeugens størrelse og økonomiske værdi for København?»Det er meget vigtigt, og det er ikke nogen hemmelighed, at jeg og skiftende borgmestre fra DF og Venstre har været store fortalere for, at vi skulle støtte den kreative vækst i København, og på den front har modeugen været et vigtigt fyrtårn. Så derfor er det vigtigt for mig, at de tal, vi har bygget vores politiske prioriteringer på er korrekte,« siger borgmesteren.

Kruse

Berlingske har tidligere beskrevet, at både Wonderful Copenhagen har vurderet modeugen til at være 200 til 250 mio. kroner værd halvårligt for København.

Organisationen har dog trukket sit estimat tilbage, efter at avisen har afdækket et stort antal gengangere i modeugens besøgstal.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere