Del : SMS

Det sagde de – og sådan gik det

30BUSJens.jpg
Jens Mathiesen er  administrerende direktør for Scandic Danmark, som er en af flere store virksomheder, der har meldt sig ud af Horesta.

De interne kampe i den danske turistbranche fortsætter, selv om erhvervet samlet set i disse år er under hårdt pres udefra fra landene omkring os.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det siges, at intet i verden styrker det indre sammenhold som et ydre pres.

Det synes dog ikke at være tilfældet for landets turisterhverv, som er Danmarks femtestørste eksporterhverv, og som i den grad under pres fra landene omkring os.

For to år siden lød det fra stort set alle organisationer i branchen, at det var afgørende at få samlet turistbranchen, for uden fælles fodslag kunne den ikke få råbt politikerne op og få bedre vilkår. Horesta lancerede idéen om et fælles Turismens Hus og brød med Dansk Erhverv for at give branchen én stemme. Ambitionerne var høje.

»Turismen har været præget af mange røster, der står i hver sit hjørne og meler sin egen kage. Men i første omgang skal den fælles dagsorden være at få flere gæster til landet; om de så bor på hotel, i feriehus eller på campingplads, må man efterfølgende konkurrere om,« sagde Horestas direktør, Katia Østergaard, dengang til dagbladet Politiken.

Også Lars Nørby Johansen, den daværende formand for Danmarks Vækstråd, slog på tromme for mere samhørighed.

»De meget fragmenterede interesser har været til skade for den samlede industri. Hvis Horestas skridt er et udtryk for en styrkelse af kræfterne i turismen, er det en god idé,« lød det.

30BUSKatia-K-OEstergaard.jpg

Men sådan er det altså ikke helt gået. Tværtimod fremstår branchen fortsat som lidt af en klikeopdelt skoleklasse, og selv de virksomheder, der ligner hinanden mest – som eksempelvis hotellerne – kan altså heller ikke rigtig blive enige om at slå pjalterne sammen.

Ganske vist er rejsebureauerne flyttet ind ved siden af Horesta, som fortsat har ambitionen om et turismehus, der fysisk samler hele branchen under ét tag. Politisk fokus er der da også kommet på branchen. Tydeligst blev det med regeringens vækstplan DK, der forbedrede momsafløftningen for branchen, hvilket var et mangeårigt ønske. Enkelte politikere har sågar talt om at oprette et egentligt turismeministerium med egen minister, der skulle skaffe flere turister til landet og forbedre branchens image.

Men spørgsmålet er, hvis fortjeneste dé sejre er – og mon ikke det kan give anledning til endnu et slagsmål?

Læs også: "Analyse af 30 danske hoteller"

 

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere