Del : SMS
Berlingske Business

»Det er svært at få øje på truslerne«

11BUSAnders-Colding-Friis.jpg
Pandoras topchef, Anders Colding Friis, har svært ved at se, at der er noget, der kan true den succesrige smykkevirksomhed, uanset hvor langt ud mod horisonten han spejder. Arkivfoto: Linda Kastrup

Selv ikke aftagende vækst i USA bekymrer topchefen i Pandora, Anders Colding Friis, som leverer nyt rekordregnskab og sender Pandoras børsværdi op lige under 100 milliarder kroner.

Artiklen fortsætter under annoncen

En af Danmarks hurtigst voksende børsnoterede virksomheder, Pandora, fortsætter striben af rekordregnskaber med en omsætningsvækst på 37,5 procent i tredje kvartal.

På hovedkontoret i Glostrup er topchef Anders Colding Friis »overordentlig tilfreds« med at kunne præsentere en omsætning i kvartalet på 3,9 mia. kroner og et resultat efter skat på 1,0 mia. kroner. Direkte adspurgt har han svært ved se, hvad der kan forhindre Pandora i at indfri sit løfte om en omsætning på mindst 16 mia. kroner i 2015.

Hvad anser du som den største trussel i forhold til, om Pandora kan leve op til de udmeldte forventninger i år?

»Det glæder mig, at vi ser en meget, meget stærk udvikling på tværs af geografi og produktgrupper i kvartalet, og ringe udgør nu næsten 16 procent af Pandoras omsætning. Da det er på tværs af den samlede forretning, at der er en pæn udvikling, så er der ikke så meget, som jeg er regulært bekymret over. Så jeg kan ikke rigtigt se, hvor jeg skal lede efter truslerne,« siger Anders Colding Friis.

Pandora

Investorerne viser tillid til den nye topchef, der havde sin første arbejdsdag i marts. De handlede dog Pandora-aktien ned med et par procent om formiddagen tirsdag, da han sendte regnskabet på gaden, men da de fik tygget regnskabstallene igennem, kravlede aktiekursen op i et plus på 2,64 procent, hvilket betyder en markedsværdi for Pandora på lige under svimlende 100 mia. kroner.

»Det glædelige er, at der er mange forbrugere i verden, som er begejstrede for vores produkter og bliver ved med at købe dem, og det er jo i virkeligheden det, det handler om: At vi kan blive ved med at skabe nye produkter, som vores kunder sætter pris på,« siger Anders Colding Friis.

 

Omsætningen i Europa er vokset med 40,7 procent, mens omsætningen i Asien og Stillehavsområdet voksede med hele 74,8 procent i tredje kvartal. I Nord- og Sydamerika steg salget med 22,7 procent, hvilket dog i lokal valuta blot var 8,3 procent.

Iøjnefaldende har USA-markedet haft svært ved at holde væksttempoet i tredje kvartal og præsterede »kun« en fremgang på 5,7 procent i lokal valuta. I de konceptbutikker i USA, som har været i drift i mere end 12 måneder, steg det direkte sammenlignelige salg ud af butikkerne blot med 1,7 procent.

Da USA har været Pandoras største marked i årevis, er den aftagende vækst bekymrende for nogle af investorerne. Topchef Anders Colding Friis afviser dog, at der lurer alvorlige problemer i USA. Han tror på, at Pandora med succes får moderniseret sit butiksnetværk, der har været særligt udfordret i det nordøstlige USA.

Desuden vurderer topchefen, at en justering af promotionkampagner på sigt vil styrke USA-forretningen.

»Vi har ændret på vores promotionstrategi i USA. Den forudsigelighed, der har været i, at vi i de seneste ti år i cirka samme uge har givet et armbånd væk i USA i en promotion­kampagne, har vi valgt at gøre op med. Men på trods af det fik vi alligevel en positiv omsætningsudvikling, så det vidner om, at der er en underliggende styrke i forretningen,« siger han.

Pandora

Hvorfor laver I om på en promotionkampagne, som har været succesfuld og givet kroner i kassen i USA i årevis?

»Jamen, vi kunne godt drive vores omsætning meget hurtigere frem, hvis vi ville. Men vores fokus er, at vi skal have så stærkt et Pandora-brand som overhovedet muligt, og i det øjeblik, vi bliver meget forudsigelige, så bliver det lidt det samme som at sætte et permanent tilbudsskilt i butikkernes vinduer. Det har vi sagt, at det behøver vi faktisk ikke at gøre,« siger Anders Colding Friis og afslører, at kampagnen i USA ikke er den eneste, som bliver pillet af hylden.

»Også i Canada og Tyskland går vi ind og ændrer på vores promotion,« siger han.

 

Så det er slut med at forære produkter væk for at få nye kunder i butikken?

»Nej, det kan godt komme på tale, at vi giver et armbånd væk en gang imellem som en promotionaktivitet. Men hvis vi gør noget på en forudsigelig måde, så sender vi også et signal til forbrugerne om, at hvis de venter til et bestemt tidspunkt, så får de det gratis. Hvis vi er så forudsigelige, så begynder det at skade vores brand,« siger Anders Colding Friis.

 

Pandoras enorme succes med charmsarmbånd og charms siden år 2000 betyder, at mange forbrugere har lært Pandora at kende for netop charms og charmsarmbånd. Denne forudsigelighed prøver den nye topchef også at gøre op med.

Da det er på tværs af den samlede forretning, at der er en pæn udvikling, så er der ikke så meget, som jeg er regulært bekymret over. Så jeg kan ikke rigtigt se, hvor jeg skal lede efter truslerne

Anders Colding Friis, topchef i Pandora
DEL CITAT

Han hæfter sig ved, at Pandora efter hårdt arbejde har hævet salget af fingerringe med 80 procent, og at ringene i dag udgør 15,8 procent af Pandoras omsætning. Den præstation er topchefen stolt over.

»Når vi klarer os godt på ringe, så er det fordi vi har haft fokus på det,« siger Anders Colding Friis og bebuder, at der kommer endnu mere fokus på markedsføring af finger­ringe den kommende tid. Først senere bliver der for alvor sat fut på markedsføringen af øreringe og halskæder fra Pandora, og dermed er der lange udsigter til, at Pandora for alvor er et etableret smykkebrand med en bred, succesfuld produktportefølje.

Den kraftige vækst, Pandora oplever, lægger pres på produktionsfaciliteterne i Thailand, og det har fået Pandora-ledelsen til at igangsætte et nyt byggeri i det nordlige Thailand ved Chiang Mai. Her kan en nyopført fabrik begynde at producere smykker om cirka et år.

aaa

Anders Colding Friis er overbevist om, at man på den eksisterende fabrik i udkanten af Bangkok godt kan følge med efterspørgslen indtil da, og at Pandora – modsat Lego – ikke får problemer med at levere sine produkter til det vigtige julesalg.

»Der er forskel på Lego og os. For Lego kræver det noget mere kapitaltunge investeringer at udvide. Vi har kunnet opskalere gradvist i takt med efterspørgslen. Så vi kan godt levere smykkerne – medmindre salget udvikler sig mere dramatisk, end vi kunne forestille os,« siger Anders Colding Friis.

Foruden en omsætning på mindst 16 mia. kroner i 2015-regnskabet har Pandora-­chefen lovet investorerne en høj indtjeningsgrad på 37 procent. Det svarer til et driftsresultat på næsten seks mia. kroner.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere