Del : SMS
Berlingske Business

Det er blevet dyrt at spise brød til

Brodpriser_på_himmelflugt_business
Brødpriser på himmelflugt. Foto:

Prisen på brød i de danske supermarkeder ligger på omkring det højeste niveau nogensinde.

Artiklen fortsætter under annoncen

Prisstigningerne på brød har de seneste fem år fulgt et påfaldende mønster, viser en ny analyse fra Fødevareøkonomisk Institut (FOI) ifølge Morgenavisen Jyllands-Posten.

- Når prisen på brødhvede stiger, stiger forbrugerpriserne på brød næsten omgående markant. Men når prisen på hvede efterfølgende falder, falder forbrugerpriserne på brød kun meget lidt og meget langsomt, siger seniorrådgiver Henning Otte Hansen, FOI, til avisen og fortsætter:

- Omkostningen til korn udgør kun omkring fem procent af brødprisen, og i flere tilfælde er forbrugerpriserne på brød steget mere, end udviklingen i kornpriserne giver belæg for. Omvendt slår prisfald på korn kun i beskedent omfang igennem i forbrugerpriserne på brød.

Det fremgår yderligere af analysen, at priserne på brød siden 2007 er steget langt mere i Danmark end i Sverige og Tyskland.

Kornets tre aktører - møllerierne, brødproducenterne og detailhandlen - bedyrer ifølge Morgenavisen Jyllands-Posten, at det ikke er dem, der løber med en ekstra gevinst.

I 2009 undersøgte Konkurrencestyrelsen prisdannelsen på brød og konkluderede, at især supermarkeder og møllerier havde hævet avancerne.

BNB

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere