Del : SMS
Berlingske Business

Derfor måtte legetøjskæde give op i Danmark

Hamleys
Legetøjskæden Hamleys er erklæret konkurs og samtlige medarbejdere opsagt. Arkivfoto fra forretningen i Københavns Lufthavn. Foto:

Legetøjskæden Hamleys har drejet nøglen om i Danmark. Supermarkedernes legetøjssalg, nethandel og BRs dominans er blandt forklaringerne. Og så leger børn mindre med legetøj end tidligere.

Artiklen fortsætter under annoncen

Det ikke let at drive legetøjsbutik i Danmark.

Danske børn leger mindre og skifter legetøjet det ud med mobiltelefon, tablet og spillekonsoller i en stadigt yngre alder. Supermarkederne satser i stadigt højere grad på legetøjssalg, og forældrene køber mere på nettet. Endelig er der Top Toy, som med kæderne Fætter BR og Toys'R'Us sidder tungt på markedet.

Alt sammen er det faktorer, der har været medvirkende til, at Kids Retail, som ejer legetøjskæden Hamleys mandag indgav konkursbegæring og opsagde alle ansatte i de fire forretninger, mener detailhandelsekspert Bruno Christensen.

Hamleys

Selv markedets helt store spiller Top Toy måtte se sit overskud halveret i det seneste regnskabsår.

»Det kræver noget ekstraordinært at begå sig i legetøjsbranchen. Dels er den, ligesom stort set alt andet, påvirket af en stigende nethandel. Dernæst går dagligvarehandlen ind og sælger legetøj, ikke mindst i perioder, hvor der er en ekstraordinær omsætning. Det vil sige i november og december måned, som er dér, hvor legetøjsbranchen skal hente sit overskud,« siger Bruno Christensen.

Han påpeger, at markedet for traditionelt legetøj generelt set skrumper.

»Børn bliver yngre og yngre, når de holder op med at købe traditionelt legetøj. Det er blevet elektronisk det hele - mobiler, tablets og spillekonsoller,« siger Bruno Christensen, som påpeger, at Top Toy, der driver Fætter BR og Toys'R'Us i Danmark har sat sig tungt på markedet for legetøjsbutikker.

28BUSPix-Lego1.jpg


»BR og Toys'R'Us har det store, brede vareudvalg. Og de sidder på markedet i en sådan grad, at alt andet er småting. Det er blevet, sådan fordi familien Gjørup, der står bag Top Toy har været utrolig dygtige. De var de første der så, at legetøjsbranchen kunne konceptualiseres. Før dem, var legetøjsbutikker selvstændige enheder rundt omkring. Gjørup-familien gjorde det professionelt og byggede BR-navnet op omkring et stærkt kommercielt koncept,« siger Bruno Christensen.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere