Del : SMS
Berlingske Business

Derfor er B&O stadig noget værd for en køber

Bang
Overskrift
Foto:
28BUSTue-mantoni.jpg
Overskrift
Tue Mantoni. ARKIVFOTO.

Danske Bang og Olufsen har et murstensstærkt brand, og det er den egentlige værdi i selskabet. En købelysten konkurrent vil kunne bygge videre på det prestigefyldte fundament, men også ødelægge det hurtigt.

Artiklen fortsætter under annoncen

Opkøbsrygterne raser i Bang & Olufsen. Den børsnoterede elektronikproducent fortalte torsdag i en fondsbørsmeddelelse, at man har modtaget henvendelser om et potentielt købstilbud på hele eller dele af B&O, og senere kunne Berlingske fortælle, at det drejer sig om to-tre industrielle købere. Hvem der overvejer at hive checkhæftet frem, er der endnu intet nyt om, men hvem end det er, så har de kig på meget mere end bare en højt­talerproducent.

28BUSBO3.jpg

»Brandet er det mest værdifulde i B&O,« siger Kresten Schulz Jørgensen, adm. direktør i Lead Agency, der blandt andet beskæftiger sig med virksomhedsbranding.

»Hvis du ser på for eksempel Coca Cola, er 95 pct. af aktiens værdi goodwill. Det er det samme med B&O. Det er ikke funktionaliteten, men historien og det immaterielle, der er noget værd i selskabet.«

27BUSCOP121-B-og-O.jpg

Det er vel nok de færreste danskere, der ikke på den ene eller anden måde har stiftet personligt bekendtskab med B&O. Enten som køber, som smugkigger i en butik eller i barndomshjemmet, hvor de ikoniske B&O-kasser var temmelig almindelige. Danskernes nærhed til produkter fra Struer-selskabet gør også, at B&O i virkeligheden har to brands: ét herhjemme og ét i udlandet.

»For danskerne er B&O i høj grad indbegrebet af godt design, der er en masse stolthed bygget ind i B&O, og så er der en eksklusivitet i det, fordi det er møgdyrt,« siger brandingekspert og direktør i reklamebureauet PS Live, Andreas Hansen.

»I udlandet er B&O absolut også eksklusivt, men det er næsten kun positioneret som dyrt. Det giver ingen mening at købe en højttaler til flere hundrede tusinde kroner, men for en asiat med penge på bogen og en lyst til at vise sin rigdom frem, kan det give masser af mening.«

Bestyrelsesformand Ole Andersen såvel som storaktionæren ATP har givet udtryk for, at B&Os største problem er, at man slet og ret ikke har størrelsen til at være selvstændig. Produkterne er gode, designet er godt, og brandet er sublimt, men størrelse betyder bare meget i den globale elektronikindustri. Derfor bliver der også spekuleret meget i, om en eventuel køber af B&O kunne være en stor konkurrent, der gerne vil have en eksklusiv produktkategori.

Hvis det er tilfældet, kunne det meget vel fungere, mener Nikolaj Stagis, der er adm. direktør i brandingbureauet Stagis A/S.

»B&O kunne bestemt være et godt match for en af de store spillere. Flere af dem ville kunne producere og distribuere produkterne meget billigere og bedre end B&O. Samtidigt kan de få en vej ind på premium-området og bruge dansk design til at markere sig som noget eksklusivt og lækkert,« siger han.

Den vurdering er Kresten Schulz Jørgensen enig i:

»Det kan blive et fantastisk godt match. Det bedste er, at B&O får en køber, der forstår, at brand og design kan sammenlignes med de fineste nordiske brands. Hvis man så tilbyder kritisk masse på detail, kan man få en favorithistorie,« siger han.

Men et opkøb af B&O kan også ende grueligt galt, hvis ikke køberen forstår sig på Struer-virksomheden. Rædselshistorien vil være, hvis B&O blev delt op i forskellige dele og solgt hver for sig uden blik for den større historie i brandet, tilføjer Kresten Schulz Jørgensen.

I det tilfælde, at B&O bliver købt samlet og brugt som topvare, skal man også være varsom, mener Andreas Hansen:

»Man skal ikke købe B&O for at lave det til »B&O – powered by Samsung«. Man skal holde det langt væk fra sit eget mærke. Man skal holde fast i kernepublikummet, for der er ikke nogen, der vil give 250.000 kr. for en højttaler, som der står Samsung på. Det vil simpelthen ikke give mening at købe B&O og slette navnet,« siger han.

Nikolaj Stagis ser den samme åbenlyse faldgrube for en kommende B&O-ejer: At B&O markedsførings- og identitetsmæssigt bliver blandet sammen med køberens nuværende produkter:

»Hvis en ny køber synes, at de skal blande deres eget logo ind i brandet, tror jeg faktisk, at man relativt hurtigt vil kunne ødelægge B&Os brand. Derfor tror jeg, det er vigtigt, at man bruger brandet i sin nuværende form. Men det bagvedliggende kan sagtens foregå et andet sted: En køber vil sagtens kunne få stordriftsfordele ud af B&O, men kunden skal bare ikke kunne se dem,« siger han.

BO

B&O er i gang med at gennemgå og analysere de henvendelser, som selskabet har fået. Struer-virksomheden understreger, at henvendelserne ikke nødvendigvis fører til et salg.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere