Del : SMS
Berlingske Business

Der er faktisk ikke så meget, der bekymrer mig her

10BUSPix-Anders-Colding-Fri.jpg
Pandoras topchef, Anders Colding Friis,har fundet optimismen frem i anledning af årsregnskabet og forudser allerede nu en omsætning på hele 19 mia. kroner i 2016. Herudover satser han på, at der kan klippes snore over til 250 nye butikker verden over i år. Foto: Linda Kastrup

Selvtilliden er i top hos Anders Colding Friis efter knap et år i direktørstolen i Pandora. Selv om usikkerheden om verdens­økonomien og aktiemarkederne vokser, bekymrer det ikke smykkechefen synderligt. Pandora synes at have ramt en ny vækstbølge verden over.

Artiklen fortsætter under annoncen

Vækstlokomotivet Pandora har aldrig kørt stærkere. Omsætningen voksede sidste år over 40 pct., hvilket giver smykkekoncernen en omsætning, der nærmer sig 17 mia. kroner. Det er tilmed en bredt funderet vækst, hvor både gamle og nye markeder vokser med tocifrede vækstrater.

Anders colding friis

Det giver den nye Pandora-topchef, Anders Colding Friis, stærk tro på fremtiden. Ikke engang den aktuelle uro på de globale aktiemarkeder og store investorers tiltagende frygt for recession i de store økonomier får ham til at frygte for Pandoras planer om yderligere vækst.

»Der er faktisk ikke så meget, der bekymrer mig her. Jeg er ikke så bekymret af natur. Der er da altid ting, der kan ske i vores omverden, der kan få en indvirkning. Men det vigtige er, at vi bygger noget nyt, som ikke er blevet bygget før, og derfor koncentrerer vi os om at gøre det,« siger Anders Colding Friis.

Anders colding friis

Han peger på, at Pandora betræder ukendt land ved at prøve at bygge en global varemærkevirksomhed op inden for smykker i segmentet »tilgængelig luksus« eller affordable luxury, som Pandora selv kalder det.

Produkterne, som henvender sig til middelklassen eller den øvre middelklasse, rammes ikke lige så hårdt som de helt dyre smykkeproducenter, når økonomien går ned i gear, mener Pandoras direktør.

»Nogle virksomheder, der er i andre industrier, bliver nok lidt hårdere ramt af den makroøkonomiske usikkerhed lige nu end os, der er i affordable luxury,« siger Anders Colding Friis.

Smæk til aktien

Trods de store vækstrater i 2015, der ud over den opsigtsvækkende vækst i omsætningen glimrede med en vækst i driftsindtjeningen (EBITDA) på 44,7 pct. til 6,2 mia. kr., fik Pandora-aktien smæk på fondsbørsen i København tirsdag. Aktien faldt 7,28 pct. til kurs 764.

Investorerne var nemlig skuffede over, at Anders Colding Friis og den øvrige Pandora-topledelse melder mere forsigtigt ud om forventningerne til 2016. Pandora venter en omsætning på over 19 mia. kr. – svarende til en vækst på ca. 15 pct. – og en lønsomhed på over 37 pct., målt som EBITDA-marginen.

»Når man kigger på vores forventninger, skal man være opmærksom på, at da vi for et år siden meldte ud om vores forventninger for 2015, havde vi en positiv effekt fra valuta på tre-fem pct., og når vi gør vores forventninger op nu, så er det modvind på omkring tre pct.,« siger Anders Colding Friis og tilføjer:

»Vi opgør vores forventninger med den indsigt, vi har nu. Med det, vi kan se lige nu, havner vi i 2016 på en omsætning på over 19 mia. kr., vi regner med over 250 butiksåbninger og en EBITDA-margin på over 37 pct., og det er da en ganske pæn udvikling, synes vi selv,« siger Pandora-topchefen.

Pandora

I markedet er der allerede nu en forventning om, at Pandora vil overgå sine egne forventninger.

»Der er gode muligheder for, som jeg ser det, at de kommer til at overgå de forventninger, der er i markedet,« siger aktieanalytiker Søren Løntoft Hansen fra Sydbank til Ritzau Finans.

Vækst på modne markeder

Anders Colding Friis er generelt meget tilfreds med det første årsregnskab, han kan fremlægge i smykkekoncernen.

»Jeg vil selv sige, at det er et fantastisk flot regnskab. Det har været et spændende år, og noget af det, der er glædeligt, er, at der har været vækst på tværs af alle vores regioner og produktgrupper. Specielt er jeg glad for, at vi har bygget vores salg af ringe op, så det er en forretning, der omsætter for over to mia. kr. Det har været et rigtigt godt år,« siger han.

På de mere modne markeder som Storbritannien, Tyskland og Australien er der stor vækst. Her voksede Pandora henholdvis 50,4 pct., 44,1 pct. og 39 pct.

Dertil kommer vækst i nye markeder som Asien og Stillehavsområdet, herunder Kina, hvor væksten var på mere end 75 pct.

»Det siger mig, at der stadig er meget, meget markant vækst at komme efter. Selv i det, man kan kalde de gamle Pandora-markeder, er der stor vækst, og vi er ikke kommet til et punkt, hvor de kan kaldes modne markeder. Der er mere vækst at komme efter for os,« siger Anders Colding Friis.

Pandoras bestyrelse hentede Anders Colding Friis ind fra en stilling som topchef for børsaktuelle Scandinavian Tobacco Group i efteråret 2014, men han satte sig først i direktørstolen i marts 2015. Og smykke­bestyrelsen har været tilfreds med det, den har set indtil videre. Anders Colding Friis fik en samlet lønpakke i 2015 på 18,7 mio. kr., hvor de ti mio. kr. var bonus.

Pandora viser milliardfremgang i tidligt regnskab

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere