Del : SMS
Berlingske Business

De store kæder melder hus forbi

12BUS20131204-142612-4.jpg
Der er en tiltagende tendens i supermarkeder til, at de udvikler egne mærker indenfor fødevarer, hvor supermarkedets produkt lægger sig tæt op af det oprindelige produkt. Dette kan være både i en discountudgave og en luksusudgave (økologi mv.).

»Producenterne må selv finde på nye løsninger« siger Dansk Supermarkeds private label-direktør.

Artiklen fortsætter under annoncen

Dansk Supermarked(DS) med Bilka, Føltex og Netto kan godt se, at det blevet sværere for mærkevareproducenter at få plads på hylderne i detailhandlen. Men DS anser det først og fremmest som et udtryk for øget konkurrence og som en udfordring, producenterne selv skal finde nye løsninger på.

Private Label Chef Are Ellingsve, der har ansvaret for Dansk Supermarkeds sortiment af egne mærker, peger på, at Dansk Supermarked blot imødekommer forbrugernes krav om billigere og bedre produkter – produkter, der gør det lettere at overskue vareudvalget.

Dansk Supermarked har bl.a. i Føtex og Bilka introduceret kvalitetserien »Princip«, der i visse kategorier har trængt klassiske mærkevarer væk fra hylderne.

»Men vi har stor succes med de produktserier – de er blevet brands, selvom de er anderledes end klassiske mærkevarer som Coca Cola. En serie som Princip er ikke tilført en hel masse »oplevede« værdier, men forbrugerne forbinder den med kvalitet«, siger Are Ellingsve

DS innoverer selv

Han medgiver, at det er mærkevare­producenter, der fremstiller en stor del af de egne mærker, som Dansk Supermarked sælger.

»Vi præsterer den innovation, der ligger i at fastsætte specifikationer sammen med leverandørerne. Desuden spotter vi markedet i udlandet for varetyper, der ville kunne gå godt herhjemme, og ad den vej bidrager vi også til produktfornyelsen«, tilføjer han.

Årsforhandlinger skader dansk dagligvarehandel - 1

Hans krav til mærkevareproducenterne er, at de leverer noget, der virkelig giver værdi for kunden – både i form af kvalitet, brugervenlighed og fascination.

»Så vil et stærkt brand altid kunne slå igennem – også selv om stadig flere varer omsættes i discountbutikkerne«, mener han.

Forbrugerne ønsker også det unikke

Den samme holdning har COOP.

»Vi må forvente, at mærkevareproducenterne evner at levere brands, som giver virkelig værdi«, mener kommunikations­chef Jens Juel.

Han påpeger, at der i COOPs egne serier, bla. »Änglemark« også ligger en produkt­fornyelse, som koncernens indkøbs­afdeling præsterer sammen med leverandørerne.

»De traditionelle mærkevare­producenter presses i øvrigt ikke alene af kædernes egne private labels, men også af en ny trend, hvor kæderne søger mod mindre producenter. Forbrugerne ønsker at købe produkter, der er anderledes unikke end det, discounts ensartede sortiment tilbyder. Derfor jagter vi i øjeblikket både i Kvickly, SuperBrugsen og Dagli´Brugsen mindre, lokale producenter«, tilføjer Jens Juul.

pix-kiwi

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere