Del : SMS
Berlingske Business

De digitale forbrugere løber fra detailhandelen

Detailhandel
Forbrugerne ser i dag de fysiske butikker og netbutikkerne som en helhed Foto:

Forbrugerne ser i dag de fysiske butikker og netbutikkerne som en helhed. Men detailhandlerne taber kapløbet om de digitale forbrugere, hvis de ikke snart forstår det, advarer eksperter. Nye tal viser, at hver fjerde forbruger tjekker priser og handler på nettet samtidig med, at de står og kigger på varerne i de fysiske butikker.

Artiklen fortsætter under annoncen

Den del af dansk detailhandel, der handler med nonfood - f. eks. tøj, sko, isenkram og møbler – er lige nu i svære vanskeligheder. Ikke alene er omsætningen af nonfood- varer ifølge chefkonsulent Mira Lie Nielsen fra Dansk Erhverv faldet med 14 procent i faste priser, siden finanskrisen satte ind for snart fem år siden. De danske detailhandlere kan heller ikke følge med forbrugerne, hvis købsadfærd ændrer sig dramatisk i disse år.

Under den i øvrigt skuffende julehandel i 2012 foregik mere end 15 procent af detailhandelsomsætningen via nettet. I de seneste ti år er nethandelen samtidig vokset med samme procentsats, cirka 15 procent om året. Lige nu går det rigtigt stærkt. Ikke alene sidder danskerne hjemme foran computeren og handler. De handler i endnu højere grad mobilt. Og danskerne bruger deres mobile enheder som smartphones og tablets meget, ikke blot når de handler, men især når de søger inspiration, viden og priser på de produkter, som interesserer dem.

”De danske forbrugere ser i dag de fysiske og elektroniske butikker som en helhed. Og de detailhandlere, der ikke strategisk, taktisk og praktisk forstår at indstille sig på den nye virkelighed, har ingen fremtid i detailhandelen,” siger Henning Bahr, der er administrerende direktør i Retail Institute Scandinavia (RIS), der rådgiver detailhandlen.

Handler på nettet mens de står i butikken

Undersøgelser og særkørsler, som RIS har lavet for Berlingske Business Magasin, viser, at butikkernes webshops og Google er en næsten lige så vigtig en inspirationskilde til varekøb som tilbudsaviser og butiksbesøg. Også når kunderne er i butikkerne, bruger en del af dem de mobile enheder til at tjekke priser og handle på nettet. Blandt kunderne i almindelighed praktiserer 23 procent denne adfærd, men i gruppen under 35 år er det endnu flere.

Samtidig forventer godt 20 procent af kunderne, at de også kan e-handle via den fysiske butik, og andre 45 procent så gerne, at det var muligt. Godt 62 procent finder, at internettet er et sikkert shoppingmiljø og 56 procent synes ligefrem til det ”fantastisk”. 50 procent bruger prissammenligninger på nettet for at finde den rette pris. 21 procent har handlet via mobiltelefon og 17 procent gør brug af social shopping via hjemmesider som ”Sweat Deal”, hvor et tilbud træder i kraft, når et vist antal forbrugere tilslutter sig. Den radikalt forandrede forbrugeradfærd skaber store frustrationer rundt om i den danske udvalgsvarehandel.

”De klassiske detailhandlere, der tror på kundeservice, vareudvalg og god betjening som vejen frem, har svært ved at vænne sig til, at de skal tænke på en helt ny måde. De bryder sig ikke om, at deres butikker bruges som showroom, hvor kunden ser varen an og siden går hjem og køber den billigere på nettet,” siger Henning Bahr.

De mobile forbrugere medfører ikke nødvendigvis, at de mange udvalgskæder inden for sko, tøj, isenkram, elektronik, byggevarer bare skal trappe op på nettet og begynde at nedlægge deres fysiske butikker.

Butikkerne skal laves helt om

De samme undersøgelser viser nemlig, at de fleste stadig gerne vil handle i forretninger – også de unge. Men det skal være på en anden måde. Det store modeord i udvalgshandelen er derfor lige nu er cross channel – det vil sige salg, distribution og service på tværs af alle salgskanaler - fysiske såvel som elektroniske. Opgaven er at udnytte synergien mellem onlinesalget og den fysiske butik og kombinere det bedste fra de to salgsformer.

”Man kan sige, at hvor cross channel før var en mulighed, er det nu blevet en nødvendighed,” forklarer Henning Bahr.

Cross channel indebærer bl.a., at man skal kunne e-handle fra den fysiske butik via store iPad-lignende skærme. Desuden skal man kunne hente varer bestilt over nettet i den fysiske butik og bytte dem der. Samtidig skal butikkerne være mindre og mere showroom-prægede med en masse oplevelses-aktiviteter, der kan trække kunderne til.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere