Berlingske Business
LIVE
17:58 På gensyn i morgen

De danske butikker ligger fortsat i dødvande

detail
Arkivfoto. Detailsalget i Danmark i juni steg med 0,1 procent i forhold til maj. Foto:

Der er ikke meget boom over detailsalget, der er ramt af nye tider. Det viser nye tal fra Danmarks Statistik.

Detailsalget i Danmark i juni faldt med 0,1 procent i forhold til maj. Det viser nye tal fra Danmarks Statistik. Dermed fortsætter de seneste måneders tendens.

»Fordelt på de enkelte varegrupper faldt detailsalget i varegruppen.«

» Beklædning med videre« med 1,0 procent, og salget af »fødevarer og andre dagligvarer« faldt med 0,4 procent, skriver Danmark Statistik.

Med juni opgjort er der også tal for andet kvartal samlet. Her viste detailsalget en stigning på 0,5 procent i forhold til første kvartal.

»Det ser dermed ud til, at privatforbruget vil fortsætte med at give et positivt bidrag til de samlede væksttal.«

» Men tallene er endnu en understregning af, at det ikke er noget kraftigt forbrugsopsving, vi har. Det minder ikke meget om det, vi for eksempel så for ti år siden,« skriver cheføkonom hos Danske Bank Las Olsen i en kommentar til tallene.

supermarked - 2017052209143346

Mens detailsalget altså ikke emmer af liv, så understreger Danske Banks cheføkonom, at tallet ikke giver hele billedet af privatforbruget.

»De seneste tal for det samlede privatforbrug viser en solid årlig vækst på 2,5 procent, men den vækst har været svær at mærke i butikkerne, for det er især biler og energi, vi har brugt mere af,« skriver Las Olsen.

Nordeas cheføkonom Helge Pedersen noterer sig, at detailsalget stadig ligger langt under perioden før finanskrisen ramte i 2008.

Det er udløst af, at de danske forbrugere generelt opfører sig anderledes end før krisen.

»Vi bruger nemlig langt flere penge på tjenesteydelser som ferier, restaurantbesøg, kulturoplevelser og fritidsaktiviteter nu end tidligere.«

»Købet af materielle ting har derimod ikke ændret sig meget over de senere år, hvor der jo også er sket en markant stigning i genbrugsadfærden, som kommer til udtryk både via salg over internettet, men også på loppemarkeder,« skriver Helge Pedersen i en kommentar.

Birger Christensens nye direktør begyndte bag kassen i Bilka - 2

For den brede økonomi gør det ikke den store forskel, om pengene bliver lagt i butikkerne eller andre steder, når danskerne bruger deres indkomst på forbrug.

»Som helhed er det ikke så vigtigt, men for den enkelte butik er det selvfølgeligt meget voldsomt.«

»Butiksbranchen gennemgår store omvæltninger, hvor salget flytter sig til discountbutikker og til nettet. Når det sker samtidigt med, at omsætningen ligger flad, så går det hårdt ud over dem, der taber i kampen,« siger Las Olsen.

Han siger yderligere, at der ifølge Danske Banks informationer er store regionale forskelle i detailsalget.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen