Del : SMS

Danskerne skeptiske over for køb af dagligvarer på nettet

stefano
Ifølge en undersøgelse fra Eniro Danmark er antallet af danskere, der foretrækker at købe dagligvarer på nettet stort set uændret over de seneste år, og tallet ligger lavt på otte procent. På billedet ses Stefan Plenge, adm. direktør for Nemlig.com Foto:

Antallet af forbrugere, der foretrækker at købe dagligvarer på nettet, har stort set ligget på samme niveau i en årrække. Det viser ny undersøgelse.

Artiklen fortsætter under annoncen

Når danskerne skal have fyldt op med mælk, bananer, rugbrød og andre dagligvarer, fortrækker langt de fleste stadig at gå i fysiske butikker for at købe ind.

Ifølge en undersøgelse fra Eniro Danmark er antallet af danskere, der foretrækker at købe dagligvarer på nettet stort set uændret over de seneste år, og tallet ligger lavt på otte procent.

Tallet er ifølge Eniros undersøgelse stort set uændret siden 2012, hvor syv procent foretrak at købe ind i et online-supermarked.

Stefano

»Det er overraskende, at udviklingen ikke går hurtigere. Jeg tror, at mange havde regnet med, at der på nuværende tidspunkt ville være en større gruppe danskere, som købte deres dagligvarer på nettet, og at flere og flere ville komme til hvert år. Men vi kan se i vores undersøgelse, at et flertal fortsat helst vil se varerne, inden de køber dem, og at de fleste stadig bedst kan lide at handle i en fysisk butik,« siger Allan Jakobsen, administrerende direktør i Eniro Danmark.

I 2015 har kun 16 procent af danskerne prøvet at købe dagligvarer på nettet mod 13 procent året før. Over halvdelen af de, der har prøvet at købe dagligvarer på nettet, svarer i undersøgelsen, at det kun sker sjældent.

29BUSNemligcom---Stefan-Ple.jpg

Det er ikke kun Eniros undersøgelse, som viser beskedne tal inden for handel med dagligvarer på nettet.

Retail Institute Scandinavia er i en analyse af danskernes erfaringer med online-supermarkeder også kommet frem til, at kun otte procent regelmæssigt handler dagligvarer på nettet.

Mest udbredt i hovedstaden

Af begge analyser fremgår det, at især forbrugere i hovedstadsområdet har skiftet turene til de fysiske supermarkeder ud med klik på nettet.

AMAZON

Eniros undersøgelse viser, at 24 procent af københavnerne har forsøgt sig med dagligvarehandel på nettet, mens det til sammenligning ikke er mere end 12 procent af nordjyderne og otte procent af vestjyderne, der har prøvet at fylde indkøbskurven online.

»Det er lidt af et paradoks. Tætheden af supermarkeder i og omkring København er jo enorm, og alligevel er det her, flest køber dagligvarer på nettet. Der er selvfølgelig flest netbutikker, der leverer i hovedstads­området, men i resten af landet er der altså også flere muligheder for at handle online,« siger Allan Jakobsen.

birthe udsen

De største aktører på markedet for dagligvarehandel på nettet er Nemlig.com, Irma.dk og Osuma. Derudover sælger Årstiderne, Skagenfood og Gris og Ko udvalgte dagligvarer online.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere