Berlingske Business
LIVE
18:01 På gensyn i morgen

Danskerne skeptiske over for dagligvarer på nettet

Nemlig.com
Nemlig.com og administrerende direktør Stefan Plenge forsøger ligesom andre e-supermarkeder at lokke forbrugerne til nethandel. Men der er et stykke vej endnu, siger fremtidsforsker. Foto:

90 procent af danskerne vil hellere købe dagligvarer i fysiske butikker frem for på internettet, viser analyse. Sådan vil det være mange år endnu, siger fremtidsforsker.

Selv om lidt flere danskere end sidste år køber dagligvarer på nettet, foretrækker de allerfleste danskere stadig selv at gå i supermarkederne og købe mælk, tomater og toiletpapir. Det viser en ny analyse fra Eniro Danmark lavet af Epinion.

Sidste år foretrak blot 3 procent af danskerne at handle dagligvarer på nettet, og selv om det tal ifølge analysen er steget til 7 procent i år, svarer hele 90 procent af danskerne, at de foretrækker at købe dagligvarer i en fysisk butik.

De væsentligste årsager er i følge analysen, at forbrugerne er nervøse for varernes friskhed, når de ikke selv kan udvælge dem, ligesom forbrugerne gerne selv vil gå rundt i den fysiske butik og lade sig inspirere til indkøbene.

»Man vil gerne selv gå rundt og blive inspireret i butikkerne, og frygten for at få de dårlige varer, når man handler på nettet, er også et parameter, der gør, at vi stadig hænger i bremsen i forhold til handel af dagligvarer på nettet,« siger Stefan Kercza, administrerende direktør hos Eniro Danmark.

Nemlig.com

Men det er ifølge fremtidsforsker Henrik Jensen fra Instituttet for Fremtidsforskning ikke usædvanligt, at så relativt få danskere køber dagligvarer på nettet. Det tager nemlig tid for forbrugerne at ændre forbrugsadfærd, og han sammenligner indkøb af dagligvarer på nettet i dag med indkøb af tøj på nettet for 10 år siden.

»Man har som forbruger svært ved at forestille sig, at andre skal vælge ens grøntsager. Hvis man skal have bananer, vil nogle have dem grønne, andre vil have dem gule. Kan man få den kvalitet, man gerne vil have? Man vil gerne vælge varen selv, ligesom man for 10 år siden gerne ville prøve det tøj, man købte,« siger Henrik Jensen og tilføjer, at det i høj grad er en mental barriere.

Derfor vil det ifølge fremtidsforskeren også være begrænset, hvor mange forbrugere, der vil springe over på nettet for at handle dagligvarer inden for den nærmeste fremtid.

»Jeg vil ikke tro, man inden for den nærmeste fremtid kan forestille sig, at det bliver en meget stor del af det danske dagligvaremarked, der bliver handlet online« siger han og forklarer:

»Der er et meget fintmasket butiksnet i Danmark, og generelt er kunderne tilfredse med at kunne handle hver dag,« siger han og tilføjer, at nogle segmenter vil tage nethandel op.

01BUSIrma.jpg

Hr. og fru Danmark er kendt som discount-forbrugere, og derfor er prisen et vigtigt parameter, når danskerne køber ind. Det har fået flere e-supermarkeder til at tage kampen op med de fysiske discount-butikker ved at sætte prisen ned på en del varer, men ifølge fremtidsforskeren har forbrugerne ikke nødvendigvis en rationel tilgang til deres forbrugsadfærd.

»Folk laver ikke en rationel kalkulation inde i hovedet, hvor man siger, at de ekstra penge man giver for levering, i forhold til den tid man sparer, og det bøvl man har med at slæbe varerne hjem, det er måske ikke så meget,« siger Henrik Jensen. 

Legos hjemmeside
 

Ser man mod vores naboer mod vest, Storbritannien, er markedet for dagligvarer på nettet med en andel på 4-5 procent af det samlede dagligvaremarked heller ikke prangende, og det kan ifølge Henrik Jensen være en indikator på, hvor lang tid det tager for forbrugerne at ændre adfærd og handle dagligvarer på nettet.

»Man må sige, i og med de ikke er nået længere på nuværende tidspunkt, at det kræver noget tilvænning,« siger han og tilføjer, at det har taget 10 år for briterne at nå dertil, hvor de er nu.

Derfor vil det også tage tid, før de 90 procent af danskerne, som ifølge Eniros analyse foretrækker at handle i fysiske butikker, vælger nettet til indkøb i stedet.

»Det kræver nogle år, før det er en normal ting, som de fleste mennesker bruger jævnligt,« siger Henrik Jensen.

Eniro Danmarks undersøgelse er gennemført i perioden 29. august til 8. september 2013. Data er indsamlet gennem Epinions befolkningspanel, hvor i alt 1.985 personer har deltaget.

Nethande_debat_Business

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen