Del : SMS
Berlingske Business

Danskerne powershopper i udenlandske netbutikker

15BUSehandel.jpg
Danskerne ventes i år at handle for 90 milliarder kroner på nettet, vurderer Foreningen for Dansk Internet Handel, og en stor del af handlen sker i udenlandske net-butikker. En fremskrivning viser, at i 2020 vil halvdelen af vores indkøb ske på nettet. Foto: Iris

For 15. år i træk har forbrugerne brugt flere penge på e-handel. Det er dog ikke noget, som danske e-butikker mærker meget til, for flere foretrækker udenlandske netbutikker.

Artiklen fortsætter under annoncen

De danske forbrugere er blandt Europas mest købelystne, når der kommer til online-shopping. Flere og flere danske forbrugere griber telefonen, computeren eller deres tablet, når de skal erhverve sig en taske, et køleskab eller en pizza.

Faktisk bruger vi så mange penge på internettet, at 2015 vil blive året, hvor der sættes ny e-handelsrekord med et forbrug på op mod 90 mia. kroner. Det vurderer Foreningen for Dansk Internet Handel (FDIH) i en e-handelsanalyse, som kommer efter årets første seks måneder, hvor der blev solgt for 44 mia. kroner.

Dagensbedste

Fra januar til juni blev der foretaget 69,6 mio. køb til en værdi af 43,7 mia. kroner på internettet. Hvis det holdes op mod samme halvår for 2014, er omsætningen i e-handlen steget 21 procent, mens antallet af handler er steget 24 procent.

Usynlig grænsehandel

Selv om danskernes penge tilsyneladende brænder i pungen, skal de danske erhvervsdrivende ikke nødvendigvis juble. For ud af de estimerede 90 milliarder kroner går 30 milliarder kroner til udenlandske netbutikker. Der kommer mellem fire og fem mia. kroner ind fra udenlandske kunder, hvilket giver et underskud på e-grænsehandlen på mindst 25 milliarder kroner i 2015, oplyser FDIH.

05BUSmobil.jpg

»Danske virksomheder agerer ikke på de muligheder, som de har. Det betyder, at de taber terræn til store udenlandske spillere, som kommer og tager en større og større andel i det danske marked. Danske virksomheder er nødt til at vågne op. De mangler ambitioner og udsyn,« siger markedschef for Google Danmark, Nikolaj Thonbo, og tilføjer:

»Hvis vi skal konkurrere med store udenlandske spillere, skal det være billigere at handle i danske webshops. Det er en forudsætning at være konkurrencedygtig på prisen, hvis danskerne skal handle mere dansk, og det vil samtidig øge eksporten til andre EU-lande. I Tyskland har de f.eks. en lavere moms end i Danmark, hvorfor deres priser er mere konkurrencedygtige. Politikerne må tage stilling til, om man skal blive ved at have så høj moms, når det svækker de danske virksomheders konkurrenceparametre.«

Hveranden handler på nettet

48 procent af den danske befolkning har inden for de seneste seks måneder handlet i en udenlandsk webshop, viser en ny rapport fra Dansk Internet Betalings System (DIBS).

05BUSWacherhausen.jpg

Men hvad er det så, der får danskerne til at vælge de danske e-butikker fra? Ifølge Googles forbrugeranalyse peger 48 procent på, at det er tiltrækkende tilbud, der lokker de danske forbrugere mest. Længere nede af listen kommer forklaringer om tilgængelighed, bedre forhold på udenlandske netbutikker samt et bedre udvalg end de danske e-butikker kan hamle op med.

»De netbutikker, som danskerne køber hos, er typisk nogle meget professionelle og dygtige netbutikker i udlandet, fordi de giver forbrugerne den betjening, det udvalg og de forslag til andre varer, som de forventer at få. Men det kan danske virksomheder sagtens konkurrere med,« mener kommunikationschef i FDIH, Henrik Theil.

Foreningen for Dansk Internet Handel har for nylig offentliggjort en rapport, der viser de 20 mest populære netbutikker i Danmark. De øverste tre er ikke danske. Førstepladsen indtager tyske Zalando, som er skarpt forfulgt af det amerikanske Amazon og tredjepladsen napper eBay, som ligeledes er grundlagt i USA.

05TILCoolshop.jpg

»Det er både de danske forbrugere og de danske virksomheders skyld, at mange vælger udenlandske netbutikker. Det er forbrugernes skyld, fordi de er fuldstændig grænseløse og ligeglade, hvor de handler, hvis blot de får de bedste varer til de bedste priser,« siger Henrik Theil og tilføjer:

»Samtidig er det virksomhedernes skyld, fordi de ikke har været opmærksomme på, hvor godt udlandet er kommet med. Som detailhandler i Danmark er man typisk orienteret mod hjemmarkedet, så man kigger ikke mod sine udenlandske konkurrenter, før man opdager, at ens kunder har opdaget dem. Vi må desværre sige, at kunder opdagede de udenlandske netbutikker en lille smule før, at nogen af de danske netbutikker gjorde.«

Venter vækstrate på 15 procent

I 15 år er danskernes forbrug på internettet steget kraftigt, og det forventes at stige mindst 15 procent årligt de kommende år. Hvis den udvikling fremskrives, vil op mod halvdelen af danskernes samlede forbrug ske på internettet i 2020, og hvis de danske forbrugere fortsætter med at handle i udenlandske netbutikker, vil halvdelen af dansk internethandel ske i udenlandske netbutikker.

05BUSSølbeck.jpg

»Danske virksomheder skal sørge for at møde forbrugerne dér, hvor de er. Og det er i stigende grad på internettet og i særdeleshed på mobilen. Mange danske websites er ikke mobiloptimeret, og så bliver de simpelthen valgt fra,« siger Nikolaj Thonbo.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere