Del : SMS
Berlingske Business

Danskerne har en sød tand for kvalitet

pix- Peter Beiers Chokolade
Danskerne bruger gerne penge på eksklusive produkter, og blandt andre Peter Beiers Chokolade er en god forretning.  Foto:

Iværksættere med trang til at sælge delikatesse- og gourmetprodukter kører godt ind i 2014, viser en analyse fra Berlingske Research. Ifølge ekspert higer forbrugerne stadig efter små luksusprodukter.

Artiklen fortsætter under annoncen
Chokolade er ikke bare chokolade, lakrids er ikke bare lakrids, og brød er ikke bare brød. Det vil folk bag delikatesseforretninger i hvert fald argumentere for, og de har overbevist danskerne om, at det er værd at betale flere penge for luksusprodukter.

Danskerne er således villige til at betale mere for dyre delikatesseprodukter som chokolade fra Summerbird, lakrids fra Johan Bülow og brød - massevis af brød - fra Lagkagehuset.

Til BT


En omfattende analyse foretaget af Berlingske Research viser, at delikatesseforretninger i Danmark er godt kørende i en tid, hvor detailhandlen stadig ikke er kommet i omdrejninger oven på finanskrisen. Det overrasker imidlertid ikke Camilla Birch, forbrugerkonsulent og partner i Birch & Birch.

»Noget af det, der kom sig hurtigt efter krisen, er de her luksusprodukter. Er der ikke penge til at købe en dyr designerhåndtaske, så er der måske penge til at købe noget lækkert lakrids eller en fin æske chokolade,« siger Camilla Birch.

Hun mener, at niche-virksomheder som Summerbird og Johan Bülow har været gode til at placere sig i markedet med et lækkert design og gode kvalitetsprodukter. Selvom forbrugerne stadig ikke har iført sig spenderbukserne, når det kommer til dagligvarer, så vil de altså gerne tilføre hverdagen lidt luksus i form af chokolade, lakrids eller lækkert bagerbrød. 

»Forbrugerne er nok lidt skizofrene. Selvom vi generelt sparer, så er der stadig lyst til noget ekstra og noget lidt mere lækkert, og det er typisk inden for varer, man vil være bekendt at vise frem for sine gæster,« siger Camilla Birch.

Analysen fra Berlingske Research omfatter 36 butikker, og blandt de udvalgte butikker har udviklingen i bruttofortjenesten over den treårige analyseperiode fra 2010 til 2012 overordnet været særdeles positiv med en stigning på 36 procent. Den samlede bruttofortjeneste for de udvalgte virksomheder steg således med 120 millioner kroner.

Selvom der er butikker i branchen, blandt andet Andersen Bakery, som kører med underskud, så har finanskrisen ifølge Camilla Birch luget ud i de virksomheder inden for branchen, som ikke formår at tjene penge.

»De uprofessionelt drevne virksomheder er faldet fra for længe siden,« siger hun.

Til BT


Markedet for delikatesseforretninger består hovedsagligt af mindre virksomheder drevet af ildsjæle. Målt på balancen i seneste regnskabsperiode løber aktiverne således op på 10 millioner kroner eller mindre. Eneste undtagelse er den populære bagerkæde Lagkagehuset, som er mere end dobbelt så stor som Summerbird, der tegner sig som den næststørste virksomhed målt på aktiver.
 
Lagkagehuset, som blev grundlagt i 1991, har i dag mere end 20 bagerbutikker i Danmark og ejes delvist af den norske kapitalfond FSN. Virksomheden leverede den flotteste bundlinje blandt de virksomheder, analysen omfatter, og havde i det seneste regnskabsår et resultat på godt 10 millioner kroner.

Ser man på udviklingen i virksomhedernes driftsresultat, er det hovedsageligt tre selskaber, der er gået forrest. Det gælder vinhandleren Kjær Sommerfeldt i København, Lakrids by Johan Bülow med produktion på Bornholm og Lagkagehuset. De tre virksomheder har en samlet stigning på ca. 24 millioner i driftsresultatet over de tre analyseår.

Analysen omfatter virksomheder inden for delikatessebranchen, som Berlingske Research har udvalgt på baggrund af en række opstillede kriterier.

Berlingske Business vil i de kommende dage frem mod jul bringe historier om nogle af de delikatesseforretninger, som analysen omfatter. Du kan blandt andet læse om vinhandel, slagterbutikker, lakrids og bagere.

Peter Beier fra Peter Beier Chokolade.

 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere