Del : SMS

Danskerne går uden om udenlandske netbutikker

Nethandel. Til BM Business
Foto:

Når danskerne handler på nettet, foregår det oftest på netbutikker her i landet. Kun en tredjedel af forbrugerne har tillid til de udenlandske butikker, viser en meningsmåling.

Artiklen fortsætter under annoncen

En stadig større del af detailhandlen i Danmark foregår på nettet, og det kommer især danske netbutikker til gavn.

Ifølge en ny meningsmåling, som Epinion har foretaget for Eniro Danmark, køber danskerne kun en brøkdel af varerne i udlandet, når de handler på nettet. Således er det kun mellem en og otte procent af handlen - afhængig af produkttype - der foregår i udenlandske netbutikker.

En forklaring kan være, at danskerne er nervøse over at bestille varer hjem fra udlandet. Således siger kun 34 procent af de adspurgte ifølge målingen, at de har tillid til de udenlandske netbutikker, mens hele 79 procent har tillid til danske butikker.

»Danskerne søger det kendte – også når de handler på internettet. Vi vil gerne have, at det er nemt at finde rundt, og at vi kender produkterne fra vores hverdag,« siger Stefan Kercza, administrerende direktør i Eniro Danmark, i en pressemeddelelse.

Mistilliden til de udenlandske netbutikker er mest udtalt blandt de ældre generationer. Blandt de 18- til 35-årige mener mere end halvdelen således, at de trygt kan handle i udlandet over nettet. Det skyldes efter Stefan Kerczas vurdering, at de unge generelt føler sig mere hjemme på nettet.

»De unge er mere IT-vante end de ældre generationer, og det betyder, at de kommer længere omkring på nettet - og altså også får besøgt de udenlandske netbutikker. Samtidig har de været vant til at handle på nettet næsten hele deres liv, og det betyder, at de ikke har den samme skepsis som ældre generationer,« siger han.

Hos FDIH, Foreningen for Dansk Internet Handel, glæder administrerende direktør Annette Falberg sig over, at forbrugerne nærer tillid til hendes medlemmer. Hun frygter dog, at udenlandske butikker vil æde sig ind på det danske marked i de kommende år.

»Det er bekymrende at se, hvordan stadig flere udenlandske netbutikker markedsfører sig stærkt over for danske forbrugere, og de erobrer en stigende del af markedet,« siger Annette Falberg.

1.985 personer har deltaget i undersøgelsen, og de indsamlede data er vejet i forhold til køn, region, uddannelse og alder, så undersøgelsen er repræsentativ i forhold til den danske befolkning.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere