Del : SMS
Berlingske Business

Danskerne er vilde med shopping på nettet

Nethandel. Til BM Business
Foto:

Danmark er nummer to i EU til at handle på nettet. I 2015 handlede fire ud af fem danskere på nettet.

Artiklen fortsætter under annoncen

København: Når danskerne skal handle, gør mange det hjemme foran computeren, viser nye tal fra EU-Kommissionen.

Således har fem ud af ti danskere handlet på nettet i 2015. Det får Danmark til at lande på en andenplads over de mest internet-shoppende befolkninger i EU, mens Storbritannien tager førstepladsen.

Placeringen i toppen skyldes blandt andet, at e-handel også er udbredt blandt de danske virksomheder, forklarer chefkonsulent hos Dansk Erhverv Marie Louise Thorstensen.

Nethandel. Til BM Business

- Jeg synes, det er interessant at se, at danskerne bliver ved med at ligge i top. Det viser noget om, at vi er blevet rigtigt glade for at e-handle, og at vi har nogle dygtige netbutikker herhjemme, som har givet danskerne mod på at e-handle, siger hun.

Antallet af danskere, der handler på nettet, er steget støt de seneste ti år. For ti år siden var det således kun lidt under halvdelen af danskerne, der havde handlet på nettet.

Sidste år handlede danskerne for 90 milliarder kroner, og det er Dansk Erhvervs vurdering, at handlen vil sige til 100 milliarder kroner i år.

De fleste af købene på nettet foregår inden for landets grænser, mens omkring en fjerdedel af handlen går til hjemmesider i udlandet, fortæller Marie Louise Thorstensen.

Betalingskort

- Vi har et højt dansk omkostningsniveau, hvilket gør det attraktivt at se ud over landets grænser. Og det er også klart, at der er nogle varer, som vi ikke kan købe i Danmark, hvilket også er en af grundene til, at vi handler i udlandet, siger hun.

Selv om Danmark kun bliver nummer to for den generelle internethandel, er danskerne i top, når det kommer til at købe rejser, oplevelser og billetter på nettet. Det gjorde 70 procent af danskerne i 2015, mens 67 procent købte varer på nettet, og 23 procent downloadede, streamede eller lignende på nettet.

Ifølge Dansk Erhvervs beregninger udgør internethandlen cirka en tiendedel af privatforbruget, når man ser bort fra boligudgifter.

/ritzau/

27IND20160226-152946-2-1557.jpg

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere