Del : SMS

Danskere tør godt købe brugt bil på nettet

Bilkøb
FDM tror ikke på, at danskerne vil begynde at købe brugte biler på nettet – men måske nok, at det vil komme til at ske for nye biler.

Tre ud af ti danske bilkøbere er klar til at handle brugt bil på nettet. FDM tror ikke på konceptet.

Artiklen fortsætter under annoncen

Danskerne er vilde med at købe bøger og tøj på nettet, men nu er rigtigt mange klar til at tage endnu et skridt og endda et ret stort. Tre ud af ti danskere vil gerne købe en nyere brugt bil på nettet.

Det vil sige at bestille og betale den på nettet uden nødvendigvis at have set bilen eller prøvekørt den. Det viser en undersøgelse fra søgemaskinen Autouncle.dk, der handler med brugte biler. Søgemaskinen har spurgt 1.027 tilfældigt udvalgte brugere om, at hvis de skulle købe en brugt bil i morgen, om de så kunne forestille sig at købe den via internettet. Hele 31 pct. svarer ja til spørgsmålet, mens 59 pct. siger nej og 10 pct. ved ikke.

Hidtil har danskerne blot fundet de brugte biler på nettet og derefter taget ud til køber. Medstifter af Autouncle.dk, Johan Frederik Schjødt, er overrasket over, at mange er klar til at gå skridtet videre. Det ville være utænkeligt for få år siden.

»Jeg ser tre forklaringer på, hvorfor bilkøberne er klar til at gøre deres handel online. For det første er kvaliteten på biler en anden i dag end for 20 år siden. For det andet er folk blevet meget trygge ved at handle på nettet,« siger medstifter Johan Frederik Schjødt.

»Først købte man måske koncertbilletter online, siden rejser og mobiltelefoner og nu måske brugte biler. Endelig spiller det også en vigtig rolle, at brugtbilmarkedet på grund af internettet er blevet langt mere gennemsigtigt. Det er blevet nemmere at sammenligne priser og finde de gode køb,« siger Johan Frederik Schjødt.

Kan komme for nye biler

Han understreger, at det ikke er muligt i dag direkte at købe brugte biler online herhjemme, men han tror, at konceptet kommer. Det ses allerede i USA, fremhæver han. Hos bilejernes organisation tror man ikke, at køb af brugte biler på nettet har nogen gang på jorden.

»Jeg vil ikke afvise, at vi kommer til at se det for nye biler. Man går ikke til en bilforhandler, men ned i en bilimportørs showroom og prøver og ser bilen. Efterfølgende går man hjem og bestiller den på nettet,« siger afdelingschef i FDM Per Alkestrup.

»Forskellen er, at nye biler er en standardvare, og det er brugte ikke. Der findes ikke to brugte biler, der er ens. De er kørt forskellig og er plejet forskelligt. Det er suverænt at se en brugt bil på nettet, så man kan få en idé om prisniveau, men efterfølgende skal man ud og se bilen og køre i den,« siger Per Alkestrup.

I undersøgelsen er brugerne ligeledes blevet spurgt, om de vil købe en fabriksny bil på nettet. Det er der 34 pct., der gerne vil. Lige over halvdelen i form af 52 pct. siger nej.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere