Del : SMS
Berlingske Business

Danske supermarkeder fylder hylderne med egne mærker

varer
Kædernes egne mærker med navne som bl.a. Gestus, Änglemark, X-tra og Princip vokser hastigt. Det presser kendte mærkevarer, og udviklingen ser ud til at fortsætte. Foto:

Danske forbrugere har i stor stil vænnet sig til nye varemærker i supermarkeder og discountbutikkerne.

Artiklen fortsætter under annoncen

Kædernes egne mærker med navne som bl.a. Gestus, Änglemark, X-tra og Princip vokser hastigt. Det presser kendte mærkevarer, og udviklingen ser ud til at fortsætte.

Det skriver Finans.

Onsdag: Føtex på Frederiks Alle har fået posthus

Andelen af såkaldt private label, som er butikskædernes egne mærker, udgør nu 32 pct. målt på volumen i dagligvarehandlen. For 10 år siden var andelen 22 pct.

Opgjort i værdi udgør mærkerne ud fra den vurdering ca. 27 mia. kr. ud af det samlede marked på 110 mia. kr. i den danske dagligvarehandel.

»De klassiske mærkevarer taber andele til kædernes egne mærker. Vi har det seneste år især set et øget salg af højværdiprodukter i egne varemærker, hvor det tidligere var de billigere produkter, som dominerede på det område,« siger koncerndirektør Jens Visholm i Coop Danmark. Den koncern omfatter kæder som bl.a. Fakta, Kvickly, Irma og SuperBrugsen.

Også hos Dagrofa med bl.a. kæderne Meny, Kiwi og Spar er tendensen øget salg af private label-produkter.

29BUSNemligcom---Stefan-Ple.jpg

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere