Del : SMS
Berlingske Business

Danske netbutikker presses af udlandet

pix-net
Et af problemerne ved, at flere danskere shopper på udenlandske hjemmesider er, at det ikke går den anden vej. Der er ikke mange udlændinge, der vælger at købe varer på danske hjemmesider.  Foto:

Flere forbrugere i Danmark vælger at klikke sig til varer på udenlandske sider. Det presser de danske netbutikker, der har svært ved at leve op til de priser, som udlandet tilbyder.

Artiklen fortsætter under annoncen

Nethandel har sat sig solidt på danskernes forbrugsvaner, og hvert år stiger salget af varer fra netbutikker markant. 

Også udlandet vinder større indpas, og flere danske forbrugere vælger at klikke sig til en vare på en udenlandsk hjemmeside. Det presser de danske hjemmesider, fordi de ofte ikke kan levere lige så lave priser, som udlandet kan. 

I Danmark blev der i 2012 omsat for cirka 55 milliarder kr. på nettet. Ud af den sum penge gik 13 milliarder til udenlandske hjemmesider.

Det tal vil kun vokse, mener administrerende direktør i Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH), Annette Falberg.

»De danske butikker er presset af, at danskerne i stigende grad er meget villige til at shoppe i udlandet. Både i USA og alle de europæiske lande,« siger hun og forklarer, at hun forventer, at omsætningen i år vil ligge på cirka 62 milliarder kr. Heraf vil omkring 18 milliarder gå til udenlandske hjemmesider. 

Et af problemerne er, at det især er de unge, der trækker mod de udenlandske sider, når der skal købes nye sko eller ny kjole.

»For tager de den adfærd med over som storforbrugere, vil det være endnu flere penge, der i fremtiden bliver brugt på udenlandske hjemmesider«, siger hun.

Det er blandt andet koncepter som »Black Friday« og virksomheder som ShopUSA, der truer de danske netbutikker. »Black Friday« finder sted én dag om året, hvor varer fra USA er ekstra billige. 

ShopUSA er en virksomhed, der står for levering og toldbehandling af varer fra USA. Bestiller man varer gennem dem, undgår man, at ens varer bliver stoppet i den danske told, og der bliver lagt et ekstra beløb oveni.

Man opretter  sig som bruger og får en adresse i Virginia tilsendt. Det har cirka 50.000 danskere indtil videre benyttet sig af. Bag adressen er et stort varelager, hvor alle indkøb bliver samlet, inden de flyves eller sejles af sted mod Danmark. Adressen gør, at folk kan handle frit på alle amerikanske hjemmesider. Også dem, der normalt ikke sender varer til lande uden for USA.

Den mange muligheder og billigere varer øger konkurrencen til de danske netbutikker, der langt fra kan levere det samme til forbrugerne.

»Selvom Black Friday til en vis grad også bliver brugt af danske detailbutikker, kan deres rabatter på ingen måde hamle op med de amerikanske butikkers. I USA er det ikke usædvanligt i øjeblikket at finde rabatter på 50 pct. eller mere. Vi har derfor rigtig travlt, fordi mange danskere køber julegaverne nu og sparer stort på det«, siger Michael Brønnum Boye, der er stifter af og administrerende direktør for ShopUSA i Danmark.

Hos FDIH har man indset, at det er en udvikling, der ikke kan bremses. Det mener Annette Falberg heller ikke, at den skal. For hende ligger det store problem i, at handlen ikke går den anden vej. Det er de færreste udlændinge, der benytter sig af de danske hjemmeside.

»Der er en mega ubalance på internethandel. Vi har et maks salg fra Danmark til udlandet på én milliard. Det gør det ikke nemmere at være netbutik i Danmark,« siger hun.

Ifølge hende skal der mere fokus på at gøre de danske hjemmesider mere synlige for folk i udlandet. 

»Danske netbutikker skal have hjælp til at etablere sig i udlandet, så vi kan få international handel fra udlændinge i danske virksomheder. Vi skal gøre danske hjemmesider endnu mere attraktive, så vi kan erobre markedsandele ude i verden,« siger hun og uddyber, at der skal mere fokus på nethandel som et eksporterhverv.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere