Del : SMS
Berlingske Business

Danske netbutikker får adgang til købestærke kinesere

16BUSPix-Detail-Kina.jpg
Det kinesiske postvæsen, som driver den store shoppingportal, har selv henvendt sig til Post Danmark, fordi man mente, der ville være efterspørgsel efter danske produkter blandt den hastigt voksende kinesiske forbrugerskare. Foto: Aly Song/Reuters

Et samarbejde mellem det danske og kinesiske postvæsen skal give udvalgte danske netbutikker nem adgang til det enorme kinesiske marked.

Artiklen fortsætter under annoncen

Varer har det med at gå fra Kina til Danmark, når der handles nationerne imellem. Men nu skal det modsatte også være tilfældet.

Post Danmark har indgået et samarbejde med det kinesiske postvæsen China Post. Aftalen går ud på, at danskerne udvælger en række hjemlige netbutikker, som skal have adgang til kinesernes kæmpemæssige online shoppingportal ULE.com.

Portalen har i øjeblikket omkring fem millioner brugere, og tallet stiger støt. Dermed får de heldige, udvalgte danske netbutikker med et trylleslag fordoblet deres kundebase. Og Post Danmark får mere at lave, fordi det er dem, der skal hente pakkerne hos de danske virksomheder og sætte dem ombord i flyet i Kastrup.

Hos Foreningen for Dansk Internethandel, FDIH, jubler man over udsigten til millioner af kinesiske kunder.

»Det kinesiske onlinemarked er meget svært tilgængeligt, fordi man ikke forstår forbrugerne. Aftalen er en genvej til at komme ind på det her enorme marked, og det bliver både billigere og nemmere for vores medlemmer,« siger Henrik Theil, kommunikationschef i FDIH.

I omegnen af 350 millioner kinesere handler på nettet, og for langt de flestes vedkommende foregår det på store portaler – virtuelle shoppingcentre – frem for hos enkelte virksomheder.

China Post, som driver ULE.com, har selv henvendt sig til sine rødjakkede danske kolleger, fordi de mente, der ville være efterspørgsel efter danske produkter blandt den hastigt voksende kinesiske forbrugerskare.

Alken

Og ifølge Post Danmark er det nogle helt specifikke danske produkter, der vækker interesse i Østen.

Det handler primært om, hvad kineserne tænker, når man siger Danmark: Økologi, velvære, noget med H.C. Andersen, vitaminer, ældrepleje, design, brugskunst. Og så »alt der starter med børn« – tøj, udstyr og så fremdeles.

»Mange kinesere begynder at have indtægter, der minder om europæeres, og man vil gerne vise frem, at man har råd til at tage sig af sit barn. Det kan man blandt andet gøre ved at købe danske produkter,« siger Claus Madsen, som er chef for den internationale forretning i Post Danmark.

Postnord, som det danske og svenske postvæsen fusionerede til i 2009, oplever i disse år en markant tilbagegang i omsætningen. Ikke mindst på grund af den klassiske post-udfordring, at folk sender færre og færre breve. Derfor skeler man mere til logistikmarkedet, og her passer det glimrende ind, hvis man kan beskæftige sig med at samle en masse varer op med kurs mod det kinesiske.

Claus Madsen vil ikke sige meget om, hvad de økonomiske forventninger er til projektet. Han siger dog, at mens det ikke kommer til at fylde meget i det samlede billede hos Postnord, vil det til gengæld være til at få øje på i hans regnskab for den internationale forretning.

»Det har et interessant potentiale, lad mig sige det sådan. Kina er ved at flytte sig fra at være verdens fabrik til at være et kæmpe marked, hvor mange har penge til at forbruge,« lyder den forsigtige melding fra Claus Madsen.

Pix-Plenge

Hos FDIH tør man heller ikke spå om de økonomiske perspektiver i aftalen, men hvis de enkelte netbutikker for alvor får hul igennem, er der ingen grænser for, hvad de kan opnå.

»De butikker, der virkelig rammer det, forbrugerne vil have, får altså et kæmpe marked helt uden sammenligning med, hvad vi kender hjemmefra. Det kinesiske marked for nethandel matcher jo hele EU i størrelse,« siger Henrik Theil.

Han understreger, at det er en kæmpe kulturkløft at tage i betragtning for virksomhederne.

»Det er ikke nok bare at oversætte produktets navn og pris, og derfor er det godt at få mulighed for at sparre med China Post, som ved, hvad der virker på det kinesiske marked.«

BLACK FRIDAY

Danske netbutikker er pressede af en massiv ubalance over for udlandet. I 2012 købte danske forbrugere for 62 milliarder kroner på nettet, hvoraf hele 18 milliarder blev brugt på udenlandske hjemmesider som Amazon. Modsat vurderer FDIH, at salget fra danske netbutikker til udlandet ligger i omegnen af én milliard kroner.

Danskernes aktivitet på de udenlandske sider vil kun gå frem, og derfor handler det om at øge de danske netbutikkers eksport. Og her vil de danske netbutikkers entré på den kinesiske shoppingportal være en kærkommen hjælp, vurderer Henrik Theil.

»Potentialet er jo enormt i det her marked, og det kan godt rokke lidt ved den store ubalance, vi har. Fremtiden ligger i at sælge på kryds og tværs af grænser,« siger han.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere