Del : SMS
Berlingske Business

Danske mænd elsker sorte sko

09bus_Larsson.Danske mænd o.jpg
Overskrift
Sort og med en rød kile på tværs af hælen. Sådan har Lloyd sko set ud i mange år, og tyskerne har næsten skabt en trend. Eksempelvis benytter Ecco også en rød detalje i sålen på mange af deres sko til herrer. PR-foto
09BUSsorte-sko.jpg
Overskrift
BMSOLO - Velklædt på cyklen.

Danmark er det land i EU, hvor tyske Lloyd sælger flest sko. 80 procent er kulsorte, og sådan har det været i mange år.

Artiklen fortsætter under annoncen

De sidder på omkring 30 procent af markedet. De er næsten altid sorte, og de kendes på den røde stribe i sålen.

Det kunne nemt være et indgangsspørgsmål til Jeopardy, for er der noget, som danske mænd elsker, så er det et par Lloyd sko magen til dem, de fik sidste år!

Det er ellers ikke fordi, den tyske producent ikke fremstiller andet end traditionelle sorte sko, men danske mænd er bare mest til sort.

09BUSsantoni2.jpg

Når mærket sælger så godt herhjemme, hænger det også sammen med, at Lloyd har været god til at markedsføre mærket som solidt og til priser, der ikke er ekstravagante.

Det betyder, at priserne stadig begynder ved 999 kr. for de billigste modeller med gummisåler. Samtidig har man et bredt sortiment og er gode til at produktudvikle løbende.

Den røde tråd

Lloyds store succes i Danmark går helt tilbage til 1959, hvor mærket blev markedsført herhjemme for første gang, og hvor ikke ret mange havde hørt om andre mærker i samme prisklasse.

»Lloyd har været dygtige til at markedsføre sig som et produkt med en god pris i en høj kvalitet. Den røde stribe i sålen er gået direkte ind hos danske mænd. Bevidstheden om, at skoen er produceret fortrinsvis i Tyskland, er også noget, danske mænd gennem årene har taget til sig som et kvalitetstegn,« lyder forklaringen fra den danske agent, Bent Holm-Hansen, salgschef hos ATC Footwear A/S.

sko

I en branche, hvor køberne ellers er troløse, og hvor nye, smarte mærker skyder op i en lind strøm, har tyskerne formået at fastholde markedsandelen.

Kollektionen hos Lloyd er meget bred og omfatter foruden de klassiske sko til business også mange sneakers-typer, der i øvrigt også leveres i flere farver, men som stort set kun bliver solgt i sort på det danske marked.

»Når sort udgør så meget af salget, hænger det sammen med, at forhandlerne tøver med at bestille andre farver hjem til butikkerne. Når kunderne så kommer ind og skal købe, er det meste sort på hylderne, og kunderne efterspørger ikke noget med farve.

Vi kæmper en kamp med at få butikkerne til at tage flere farver ind, men det er svært, for hvordan skal den danske mand kunne vælge andet en sort, når det ikke er i butikken og dermed i købsøjeblikket,« siger Bendt Holm-Hansen.

Lloyds store styrke ligger også i deres udvalg af NOS. Bag forkortelsen gemmer sig betegnelsen Never Out of Stock.

09BUSEcco5.jpg

»Det betyder, at skoen altid er på lager år efter år med små variationer. Det ved kunderne godt, og derfor bliver de fleste sko til herrer solgt i november og december. Så ligger der typisk et par Lloyd til farmand under juletræet. Ofte præcis de samme som sidste gang, han fik nye sko,« vurderer Bendt Holm-Hansen.

Den sorte tendens gælder ikke kun for Lloyd, for hos Troelstrup i København, der har omkring ti mærker inden for sko, er der heller ikke ret meget gang i andet end mørke sko.

»Hvis vi kigger på den totale omsætning inden for sko, udgør den sorte andel ca. 70 procent. Tidligere lå tallet lidt højere, men når det gælder vores dyreste sko, er tendensen, at flere og flere vælger brune nuancer,« siger ejer af Troelstrup, Claus Frederiksen.

09BUSEcco5.jpg

Forsøger med luksus

Sidste år fyldte Lloyd 125 år. I den forbindelse lancerede man en ny og eksklusiv 1888-kollektion. Det er klassiske herresko, der er syet delvist i hånden med dyrere kvaliteter i skind og som henvender sig henvender sig til mænd, der gerne vil ofre flere penge på sko end den traditionelle kollektion.

Det er ægte klassisk skohåndværk, der koster mellem 2.000 og 3.300 kr. for et par. Det har dog ikke været en større succes i Danmark, hvor det fortrinsvis er Lloyds to Concept Stores, der fører produktet.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere