Del : SMS
Berlingske Business

Danske kultur-succeser lokker turister til København

film
Hovedstaden kommer til at stå helt centralt i storfilmen Den Danske Pige, hvor en stor del af optagelserne er foregået i København. Og uanset om man nærer høje tanker om filmen eller ej, står den til at blive en yderst lukrativ forretning for Danmark.

TV-serier som Borgen og Forbrydelsen har lokket flere briter til København, lyder det fra Dansk Erhverv. Den Dansk Pige bliver også en turistsucces, lyder det fra forsker.

Artiklen fortsætter under annoncen

Når Danmark og København bliver indrulleret i produktioner som Den Danske Pige eller TV-serier, er det rigtig godt nyt for ferieindustrien herhjemme.

Britisk opmærksomhed på danske dramaer og spændingsserier, som Borgen og Forbrydelsen har for eksempel fået flere briter til at lægge vejen forbi København i stor stil.

film

Siden 2011 har hotellerne i København oplevet en sand invasion af turister fra Storbritannien. I perioden 2011 til 2015 er antallet af hotelovernattende briter vokset med 48 procent, oplyser brancheorganisationen Dansk Erhverv. Dermed overgår briterne i 2015 for første gang både svenskerne og nordmændene i overnatninger på hoteller, påpeger Susanne Nordenbæk, chef for turisme og oplevelsesøkonomi i Dansk Erhverv.

»Det var der ingen, der nogensinde ville have gættet for fem år siden. Borgen og Forbrydelsen gør det lettere at fortælle om Danmark, fordi serierne foregår her og giver et indblik i dansk kultur, og det er med til at skabe større kendskab,« siger hun.

En del af forklaringen på, at mange briters rejselyst er steget efter finanskrisen. Men Danmark vokser også mere som destination end den øgede rejselyst generelt, fortæller Susanne Nordenbæk.

Også flere og billige flyafgange lokker flere turister til, men Danmark er faktisk ukendt som rejseland for de fleste briter, der foretrækker solskinstimer i Frankrig og Spanien.

turister

For København er briterne dog blevet et særdeles velkendt element i gadebilledet. Ifølge VisitDenmark stod briter for 556.698 overnatninger i perioden januar til november i 2015.

»Danmark er kommet på landkortet, hvor vi ellers har været et ukendt rejsemål for briterne. Men med film og TV-serier i Danmark får man en mulighed for at tale om dansk design og gastronomi i Storbritannien, og det giver folk endnu en grund til at tage af sted. Samtidig har København udviklet sig som en by, der tiltrækker, fordi du kan bruge cyklen til at komme let rundt,« siger VisitDenmarks markedschef i Storbritannien, Dennis Englund.

Filmturisme

Det er nok de færreste, der ser Den Danske Pige og derefter smutter ned og køber en flybillet til København. Alligevel vil filmen få flere til at vælge København som rejsemål, lyder det fra lektor på Aalborg Universitet Szilvia Gyimóthy. Hun forsker i, hvordan film kan bruges til at øge turismen.

»Hidtil har København været en »the crime scene destination« ligesom resten af Øresundsregionen med de her realistiske billeder af byen. Og nu igen bliver København placeret som et sted for nogle danske fortællinger om frihed i filmen her,« siger Szilvia Gyimóthy.

Tivoli Hjørnet

Hun fortæller, at muligheden for at bruge film til reklame for et rejsemål har fået langt flere turistorganisationer til at arbejde sammen med filmindustrien.

Det mest kendte eksempel er Da Vinci Mysteriet, hvor man lavede feriepakker til Paris i forbindelse med filmens premiere. Men også film, der har mange trofaste entusiaster som Ringenes Herre har ført turister med sig til de steder, hvor filmen er blevet optaget.

14BUSMoe-195216.jpg

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere