Del : SMS
Berlingske Business

Danske brands kæmper med europæisk krise

InWear_Business
Lidt for mange kunder går forbi butikkerne i stedet for at gå ind og handle. Det oplever kendte danske varemærker som InWear i modekoncernen IC Companys. Foto:

Euro- og vækstkrisen i Europa er foreløbig især gået ud over de danske virksomheder, der sælger varige forbrugsgoder med stærke brands direkte til europæiske forbrugere.

Artiklen fortsætter under annoncen

Kendte danske mærkevarer har i det seneste kvartal mærket omsætningsfald i Europa på op til 16 procent. Men de fleste andre store danske virksomheder må nu også konstatere, at udviklingen i Europa trækker deres samlede vækstrate nedad. Selv for det ellers så fremstormende Novo Nordisk er omsætningen – realøkonomisk – svagt faldende i Europa.

Men det er ikke mindst Bang & Olufsen samt tøjfirmaet InWear og møbelkæden BoConcept, der i de seneste regnskabsperioder – her i efteråret – er blevet hårdt ramt af de europæiske forbrugeres tilbageholdenhed, fremgår det af en opgørelse, udarbejdet af Økonomisk Ugebrev. Den store Bestseller-kæde, der ikke offentliggør så detaljerede oplysninger, melder samtidig om særlige problemer i Sydeuropa.

Foreløbig svarer virksomhederne igen på to måder: Dels med yderligere rationaliseringer og effektiviseringer i produktion og distribution. Det er en recept, der følges af stort set alle – fra Carlsberg til Bestseller – og som i nogle virksomheder kan betyde afskedigelser i 2013. Dels satser virksomhederne nu yderligere på nye markedsføringstiltag og på at tilstedeværelsen uden for Europa. Der satses for eksempel på endnu mere kontrol med distributionskæden i form af egne brandede butikker og mere franchising. InWear har oprettet et særligt premium-segment, som der skal satses på globalt.

Dels kan en del danske virksomheder måske udnytte en særlig finansiel fordel, som bliver stadig større i forhold til sydeuropæiske konkurrenter, som er endnu hårdere ramt.

For dem, der har styrken kan den europæiske krise på længere sigt betyde en bedre markedsposition. Men det bliver først en virkelig fordel den dag, Europas forbrugere igen er klar til at købe ind.

Prøv Økonomisk Ugebrev i en måned for kun 500,- kr.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere