Del : SMS

Dansk udenrigsminister forsvarer Lego i Kina-sag

lego
Til venstre: Ai Weiwei. Til højre: Udenrigsminister Kristian Jensen.

Legos ledelse handler moralsk uforsvarligt ved at censurere politisk kunst, lyder det fra den verdenskendte kunstner Ai Weiwei. Den danske udenrigsminister, Kristian Jensen, er uenig og forsvarer Legos ret til selv at vælge sine kunder.

Artiklen fortsætter under annoncen

Legos afvisning af at sælge millioner af klodser til den kinesiske kunstner Ai Weiwei fører til en international flodbølge af kritik mod den danske legetøjskoncern.

Kritikken er vokset de seneste dage på internationale mediers websites og sociale medier, men midt i uvejret kommer den danske regering med uventet opbakning til Lego.

Lego er i sin gode ret til at afvise at sælge en stor portion Lego-klodser til den verdenskendte kinesiske kunster, der er en af de mest indædte kritikere af Kinas politiske top.

Desuden bestrider den danske udenrigsminister, Kristian Jensen (V), Ai Weiweis beskyldninger om, at Lego er i gang med censurere hans politiske kunst for at skåne det kinesiske kommunistparti for kritik.

27BUSLego-SINGAPORE-ARTS.jpg

Lego kan købes i butikker

»Det er jeg ikke enig i. Han er velkommen til at købe Lego-klodser i enhver butik ligesom du og jeg. Legos beslutning om ikke at sælge klodser til politisk kunst er en virksomhedsbeslutning,« siger Kristian Jensen, som Berlingske har mødt i Beijing, hvor udenrigsministeren er på besøg for netop at mødes med topfolk i det kinesiske kommunistparti.

Lego bekræfter, at koncernen ikke ønsker at blive indblandet i politik og på den baggrund har afvist at sælge den store mængde Lego-klodser i en såkaldt bulk order eller engrosordre, som det australske National Gallery of Victoria har sendt til Lego for at kunne opføre et nyt kunstværk af Ai Weiwei.

Netop Ai Weiweis kunst har ad flere omgange skabt international opmærksomhed om manglende politisk frihed og ytringsfrihed i Kina.

GERMANY ARTS

Kontroversiel beslutning

Legos beslutning om ikke at sælge klodser til kunstnerens næste værk bliver derfor opfattet som kontroversiel i flere lande, og det er et udbredt synspunkt, at Lego som en global virksomhed med et stærkt varemærke har et moralsk ansvar for ikke at spænde ben for systemkritiske kunstnere.

Som en dansk virksomhed med en omfattende ansvarlighedspolitik har Lego endda en moralsk forpligtigelse til at forsvare vestlige frihedsværdier, når koncernen har mulighed for at gøre det, lyder argumentet.

Efter at være blevet nægtet at købe klodserne af Lego har Ai Weiwei taget initiativ til en international kampagne, hvor han opfordrer alle til at donere Lego-klodser til ham, så projektet alligevel kan gennemføres.

Berlingske har været i kontakt med Ai Weiwei og spurgt, hvorfor han langer så hårdt ud efter legetøjskoncernen fra Billund.

»Mange politikere og store selskaber nyder godt af Kinas forretningsmuligheder og købekraft, hvilket kunne gavne både de vestlige samfund og Kina. Men ikke at stå ved de helt grundlæggende værdier i Vesten, der er blevet til ved kamp gennem historien, og i stedet forsøge at behage kinesiske myndigheder, det er ikke godt i det lange løb,« skriver den verdenskendte kunstner i en e-mail til Berlingske.

USA CINEMA

Lego har et moralsk problem

Han sigter til, at Lego har store økonomiske interesser i Kina, og den danske legetøjskoncern er da også i gang med at opføre en kæmpe fabrik i Kina, som løbende har behov for myndighedsgodkendelser.

Direkte adspurgt om Legos beslutning, svarer Ai Weiwei, at legetøjskoncernen har et moralsk problem.

»Virksomheder lægger ofte mere vægt på forretning end værdier. Det er ikke moralsk forsvarligt,« skriver Ai Weiwei, der således er uenig med den danske udenrigsminister i spørgsmålet om, hvorvidt virksomheder har et ansvar for at kæmpe for frihedsværdier.

For ti år siden under Muhammed-krisen kæmpede Venstre indædt for at forsvare ytringsfriheden – også selv om det kostede den danske virksomhed Arla økonomiske lussinger, da en boykot af Danmark brød ud i Mellemøsten.

Klodskamp mellem Lego og kinesisk kunstner:

 

Udenrigsministerens forsvar for Lego i dag møder dog politisk opbakning fra Dansk Folkeparti.

»Hvad erhvervslivet gør, må erhvervslivet selv finde ud af. Jeg ønsker ikke at fordømme Lego, fordi man her træffer nogle bestemte beslutninger om, hvem man vil sælge sine klodser til,« siger Søren Espersen, udenrigsordfører for Dansk Folkeparti.

Kritikere mener, at Lego har et politisk ansvar, men det er du uenig i?

»Lego skal selvfølgelig opføre sig ansvarligt, men det gælder sådan noget som miljø og forurening. Når det kommer til, hvem man vil sælge sine klodser til, er det 100 procent Legos beslutning,« siger han.

Heller ikke Alternativets udenrigsord­fører, Rasmus Nord­qvist, ser grund til at kritisere Legos beslutning.

»Jeg skal ikke blande mig i, hvem Lego sælger eller ikke sælger sine klodser til. Men ved at afvise at sælge til en bestemt kunstner har Lego selv valgt at optræde politisk, og det er underligt. Lego gjorde det nemmere for sig selv, hvis virksomheden blot sagde, at den selvfølgelig ville sælge til alle, som ønsker at købe.«

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere