Del : SMS
Berlingske Business

Dansk topchefs jobskifte flytter milliarder

kasper rørsted
53-årige Kasper Rørsted, der de seneste otte år har været topchef i den tyske kosmetik- og kemigigant Henkel, begynder som topchef i sportsgiganten Adidas 1. oktober. Foto:

Nyheden om, at danskeren Kasper Rørsted bliver topchef i Adidas, fik milliarder af kroner til at skifte hænder på de tyske børser.

Artiklen fortsætter under annoncen

At den danske topchef Kasper Rørsted tilhører en særlig liga af topchefer har længe stået klart. Men mandag fik vi efter en af de helt store chefrokader i tysk erhvervsliv også sat konkrete tal på, hvor værdifuld han er.

53-årige Kasper Rørsted, der de seneste otte år har været koncernchef i den tyske kosmetik- og kemigigant Henkel, skal stå i spidsen for sportsgiganten Adidas fra 1. oktober. Nyheden fik milliarder af kroner til at skifte hænder på de tyske børser.

19BUSKasper-Roersted-184230.jpg

Henkels aktiekurs styrtede nedad med godt 4 procent, og markedsværdien faldt med ca. 11 mia. kroner. Til gengæld steg Adidas-aktien på baggrund af nyheden med godt 7 procent, hvilket svarer til ca. 9,2 mia. kroner. Lige da nyheden ramte børsen, skød Adidas-aktien endda i ren begejstring 12 procent i vejret.

I alt blev der med andre ord på grund af investor-darlingen Rørsted flyttet værdier for godt 20 mia. kroner på de tyske børser mandag.

Topchef stopper før tid

Med skridtet ind på en helt sikkert mere profileret chefpost i Adidas-hovedkvarteret overtager Kasper Rørsted roret efter den 61-årige Herbert Hainer, der stopper før tid.

Umiddelbart er der ikke store tegn på krise i Adidas, der omsætningsmæssigt er vokset støt. Så sent som i december brystede den nu afgående Herbert Hainer sig ifølge tyske Handelsblatt af, at ordrebøgerne var fulde.

Alligevel er der meldinger om, at Adidas har svært ved at følge med konkurrenten Nike på især det amerikanske marked. Det kan ifølge tyske medier være en medvirkende årsag til, at Herbert Hainer forlader selskabet før hans kontraktudløb i 2017.

Det ændrer dog ikke ved, at Herbert Hainer, der har siddet ved rorpinden i Adidas siden 2001, har øget sportsgigantens markedsværdi fra tre til 18 mia. euro, og at antallet af medarbejdere er firedoblet.

Ifølge bestyrelsesformand for Adidas er Rørsted den perfekte efterfølger til Herbert Hainer.

»Han har stor international ledelses­erfaring, og han har haft væsentlige poster i højtprofilerede virksomheder som Oracle, Compaq og Hewlett Packard,« siger bestyrelsesformand for Adidas Igor Landau bl.a. til Financial Times.

Uenighed i Henkel-ledelsen

I Tyskland har der længe været rygter om, at Rørsted var på vej til at tage del i en store chefrokade.

I december var der ifølge det tyske magasin Wirtschaftwoche forlydender om, at han var kommet på kant med bestyrelsesformand for Henkel, Simone Bagel-Trah, der er efterkommer af stifteren Fritz Henkel. Rygterne var så vedholdende, at hun følte sig kaldet til offentligt at erklære sin støtte til Rørsted.

rørsted

Uanset hvad kan der ikke sættes mange fingre på resultaterne, og Simone Bagel-Trah lovpriser også Rørsteds indsats. Under hans ledelse er salget ifølge bestyrelsesformanden steget »signifikant«, og de største brands er blevet »styrket.«.

Rørsted har, siden han tiltrådte han trådte til som koncernchef for Henkel, tredoblet markedsværdien. I 2014 blev han kåret som lederen med det bedste image blandt topcheferne i de tyske DAX 30-selskaber, som tæller 30 af de største børsnoterede virksomheder.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere