Del : SMS
Berlingske Business

Dansk Supermarkeds overskud under pres

pix-dansk supermarked
Foto:

Overskuddet dykker i det Mærsk-ejede Dansk Supermarked - og det til trods for, at salget faktisk stiger.

Artiklen fortsætter under annoncen
Det kan godt være, at kunderne er parate til at rive flere varer ned af hylderne i Føtex. Men når det kommer til bundlinjen i A.P. Møller - Mærsks detaildivision Dansk Supermarked, så bliver salget ikke forvandlet til større overskud - tværtimod.

 lidl

Koncernens regnskab for andet kvartal viser, at omsætningen er steget med halvanden procent i forhold til samme periode sidste år til 13,5 milliarder kroner. Overskuddet drøner dog ned til 292 millioner kroner, hvilket er 202 millioner kroner mindre end det sammenlignelige kvartal sidste år.

pix-Nils Smedegaard Andersen

Mærsk skriver selv, at årsagen til det næsten halverede resultat i kvartalet skal findes i lavere marginer - og det i sær i nonfood-sektoren. Det vil sige, at Dansk Supermarkeds kæder simpelthen ikke kan tjene nok på varer som eksempelvis tøj og elektronik.

Derudover er der blevet foretaget en række nedskrivninger, skriver koncernen i regnskabet.

Resultatet er på papiret endda langt mindre end sidste år. Umiddelbart fremgår det nemlig af det samlede Mærsk-regnskab, at resultatet i Dansk Supermarked i andet kvartal 2011 blev på hele 4,2 milliarder kroner. Finten er dog, at det tal indeholder det næsten fire milliarder kroner store provenu, som koncernen fik på at sælge sin britiske Netto-forretninger sidste år.

pix-mærsk1

Omsætningsfremgangen kommer hovedsageligt fra Dansk Supermarkeds udenlandske forretninger. I Danmark er salget steget med 0,8 procent, i udlandet er det steget med 3,1 procent.

Koncernen har i perioden åbnet ni nye Netto-forretninger, og hele supermarkedskoncernen ser ud til at fastholde sin markedsandel, skriver A.P. Møller - Mærsk i regnskabet for andet kvartal.

Dansk Supermarked blev stiftet af den store jyske købmand Herman Salling, som indgik et samarbejde med A.P. Møller i 1964. I dag ejer Mærsk to tredjedele af forretningen.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere