Del : SMS
Berlingske Business

Dansk Supermarked under hårdt pres

BT BM Netto
Foto:

Dansk Supermarked er noget af en bet for A. P. Møller - Mærsk. Dagligvaregigantens overskud for årets første ni måneder er styrtdykket med mere end fire milliarder kr.

Artiklen fortsætter under annoncen
Dansk Supermarked med Netto, Føtex, Bilka og Salling i Aarhus er under hårdt pres. I året første ni måneder er salget dykket med en halv milliard kr. til 40,3 milliarder, og nettoresultatet er styrtdykket fra 4.836 mio.kr. i 2011 til 770 mio. kr. i år.

2011 var præget af en gevinst på 3,8 milliarder kr. fra salget af Netto-kæden i England. Men regulerer man for det, er der alligevel tale om et pænt fald i indtjeningen i år.

Se også: Mærsks regnskab i pixi-udgaven

Dansk Supermarkeds omsætning i tredje kvartal 2012 voksede med fire pct., men overskuddet faldt med 65 mio. kr. til 211 mio. kr.

"Overskuddet var negativt påvirket af en lavere stigning i omsætning end forventet, lavere marginer, især i non-food-sektoren, og nedskrivninger på 94 mio. kr., der primært er relateret til lukning af to Føtex-butikker," står der i Mærsks nye kvartalsregnskab.

Ifølge Mærsk er Dansk Supermarkeds andel af markedet for dagligvarer i Danmark steget med 0,6 pct. siden sidste år, mens dagligvaregiganten har fastholdt sine markedsandele i Sverige, Tyskland og Polen, hvor Dansk Supermarked er repræsenteret med Netto-kæden.
 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere