Del : SMS
Berlingske Business

Dansk Supermarked styrket i kampen om kunderne

08BUSNetto-side-3.jpg
Dansk Supermarked har en høj indtjening, stor indkøbsstyrke og solide logistiksystemer. Netto er landets mest veldrevne discountkæde og fuldt udbygget. Foto: Claus Fisker

Dansk Supermarked vil klare sig bedst i det hårde udskilningsløb i dansk dagligvarehandel, hvor der er alt for mange butikker til alt for få kunder.

Artiklen fortsætter under annoncen

Danmark har i øjeblikket butikker nok til at forsyne en befolkning på 15 mio. mennesker med dagligvarer, selv om vi kun er 5,5 mio. danskere. Afskaffelsen af lukkeloven har øget åbningstiden og dermed kapaciteten i butikkerne dramatisk. Det har sat indtjeningen under pres. De kommende år vil derfor blive præget af et opslidende udskilningsløb med masser af butikslukninger og øget nethandel.

Det løb har Dansk Supermarked (DS) større chancer for at vinde efter tirsdagens ejerskifte, hvor Sallingfonden overtog aktiemajoriteten. Sådan siger eksperter og iagttagere i den danske dagligvarebranche, som Berlingske har talt med.

Salling

Eksperterne peger på fem faktorer, der falder ud til fordel for Dansk Supermarked:
  • Med Salling som ny hovedaktionær er der kommet ro om ejerskabet. Det gør det muligt langsigtet at forfølge den strategi, som Dansk Supermarked allerede har lagt for vækst i Danmark. Nu er man ikke længere en del af en koncern som Maersk, der kvartal for kvartal skal indfri aktionærernes forventninger.
  • Den daglige ledelse i Dansk Supermarked med adm. direktør Per Bank i spidsen er blandt de mest kompetente i Danmark. Alle direktørerne har bred international detailhandelserfaring.
  • Dansk Supermarked lukker konsekvent butikker, der giver underskud.DS fremstår som den mest interessante lejer, når udviklere af nye butikscentre søger efter en ”anker-butik”, der kan tiltrække kunder til et center.
  • Dansk Supermarked har en høj indtjening, stor indkøbsstyrke og solide logistiksystemer. Netto er landets mest veldrevne discountkæde og fuldt udbygget.
  • Blandt dagligvarekæderne er Dansk Supermarked længst fremme med at skabe synergier mellem nethandlen og de fysiske butikker.

Dansk Supermarked lukker konsekvent butikker, der giver underskud. DS fremstår som den mest interessante lejer, når udviklere af nye butikscentre søger efter en »anker-butik«, der kan tiltrække kunder til et center.

Dansk Supermarked har en høj indtjening, stor indkøbsstyrke og solide logistiksystemer. Netto er landets mest veldrevne discountkæde og fuldt udbygget. Blandt dagligvarekæderne er Dansk Supermarked længst fremme med at skabe synergier mellem nethandlen og de fysiske butikker. Trods de store omvæltninger i branchen er prognoserne for udviklingen i markedsandele forholdsvis konservative – også når det gælder Dansk Supermarked.

pix_Smedegaard

»Vi har skønnet, at DS vinder en procent i markedsandel over de næste ti år. Det er ikke så meget. Men prognoser laves jo ikke for, at de skal opfyldes, men for at aktørerne kan handle på grundlag af dem. Med den nye ro om ejerskabet kan Dansk Supermarked måske komme bedre ud,« siger for direktør i Retail Institute Scandinavia, Henning Bahr.

Mod til at omgøre fejl

»Det nye ejerskab giver Per Bank og hans ledere en fin chance for at indfri deres ambitioner. De har bestemt de ledelsesmæssige kvalifikationer til at kunne gøre det,« siger Marcus Choleva, igennem næsten 50 år direktør i Købmændenes Finansierings Institut, der finansierer lejemål for købmandssektoren.

»Dansk Supermarked har også det fornødne forretningsmæssige mod til at tage konsekvensen af fejlinvesteringer. F.eks. har Dansk Supermarked afviklet en investering på 150 mio. kr. i et Føtex-kompleks i Fredensborg efter et par år, fordi investeringen gav underskud. Den slags beslutninger er sværere at tage i Coop, hvor der ofte er en selvstændig butiksbestyrelse, og hvor lokale følelser kan spille ind,« tilføjer Choleva.

dsa

Adm. direktør i Institut for Centerplanlægning, Per Nyborg, forudser, at op til 25 pct. af det samlede butiksareal for dagligvarer – eller ca. 1,1 mio. kvadratmeter – vil forsvinde i løbet af de næste ti år.

Dels som følge af overkapacitet, dels på grund af nethandel. Det kan også give problemer for Dansk Supermarked, der selv ejer mange ejendomme.

Men samtidig åbnes der hele tiden nye butikscentre tilpasset dagens forbrugere. Og her er alle centerudviklere meget ivrige efter at få Dansk Supermarked ind som lejer.

»Det er i høj grad DS-butikker, der har vist de bedste evner til tiltrække kundestrømme,« siger han.

Detailhandelseksperten Bruno Christensen fremhæver, at Dansk Supermarked er længst med udvikling af nye koncepter, der er tilpasset forbrugernes stigende interesse for at kombinere nethandel med handel i de fysiske butikker. Han peger på, at DS netop har skabt et nyt koncept med Bilka i Vejle som pilotbutik. Her satses der på oplevelser og et større og mere varieret vareudbud end man tidligere har set i den store kæde af lavprisvarehuse. Den havde store problemer under finanskrisen, fordi salget af nonfood faldt kraftigt.

Konkurrenter ramt på indtjeningen

Ejerskiftet i Dansk Supermarked kommer på et tidspunkt, hvor to af de største konkurrenter, Coop og Dagrofa, er ramt på indtjeningen. Coop fyrede i efteråret adm. direktør Jesper Lien på grund af skuffende regnskabsresultater. Den nye direktør, Peter Høgsted, tidl. IKEA, skal først nu til at udstikke en ny kurs for koncernen.

Dagrofa er overtaget af Norges-gruppen og har ansat Per Thau som ny direktør, men selskabet ventes at komme ud af 2013 med et betydeligt underskud. Superbest-kæden har et dårligt image, og Dagrofas discountkæde Kiwi er kommet sent ind på markedet.

Den anden norske aktør på det danske dagligvaremarked, Reitan-gruppen med Rema 1000-butikkerne, har derimod vist sig bedre i stand til at tage kampen op med Dansk Supermarked.

pix-føtex

Reitan-gruppen spås en stigende markedsandel i de kommende år. Omkring 40 pct. af alle dagligvarer indkøbes i dag i discountbutikker. Denne udvikling ventes at fortsætte i de kommende år for at toppe omkring 45 pct. i 2023 ifølge Retail Institute Scandinavia.

Det vurderes, at omkring 15 til 20 pct. af dagligvarehandlen til den tid vil foregå over nettet.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere