Del : SMS
Berlingske Business

Dansk Supermarked er en stor bid for Salling

Salling
Salling overtager Dansk Supermarked fra Mærsk Her fra venstre Nils Smedegaard Andersen(Mærsk), Karin Salling og Jens Bjerg Sørensen(Salling Fondene), og Per Bank(Dansk Supermarked) efter pressemødet. Foto:

Salling skal låne for at gennemføre det store opkøb i Dansk Supermarked. Men der er stadig råderum til ekspansion, lyder vurderingen.

Artiklen fortsætter under annoncen
Det kom som lidt af en nyhed, da Salling tirsdag tog en gevaldig bid af Dansk Supermarked.

Rygterne om et forestående salg tog allerede fart i oktober, da Berlingske Business kunne fortælle, at Mærsk ikke længere var afvisende over for et salg af Danmarks ubetinget største detailkæde. Men dengang var den gængse opfattelse, at Salling ikke havde de økonomiske muskler, der skulle til for at veksle sit tredjedels ejerskab til hele molevitten.

Det har det Aarhus-baserede stormagasinselskab så modbevist, men der er også blevet foretaget en række manøvrer for, at der kunne blive råd til at få Dansk Supermarked ind i folden og tilbage til Aarhus.

dsa

For det første har man valgt at beholde Mærsk som aktionær med 19 procent af aktierne. Derudover skal der belånes ejendomme og bruges enorme summer af likvider fra både Salling-selskaberne og den eksisterende ejerandel af Dansk Supermarked, ligesom der er stillet et lån på to milliarder til rådighed af Mærsk. Men sparebøssen er ikke blevet tømt fuldstændig, siger Jens Bjerg Sørensen, som er bestyrelsesmedlem i Salling-selskaberne og har stået i spidsen for købsprocessen.

»Vi har selvfølgelig været meget rundt om, hvorvidt vi kan magte det, og hvordan det vil se ud finansielt både for os og for Dansk Supermarked. De skal have manøvrerum til at udføre deres relativt ambitiøse strategiplan, og det er der taget god højde for. Det er klart, at vi gældsætter det i en periode, men der kommer et stærkt cashflow, så det føler vi os rimeligt komfortable ved,« siger han.

Glæde hos Dansk Supermarked

Grunden til, at man i første omgang kun har købt sig til 81 procent af forretningen, er netop, at der skulle være plads til at udføre Dansk Supermarkeds ekspansionsplaner.

Og selv om Jens Bjerg Sørensen siger, at ekspansionen »jo er en af de skruer, vi kan skrue op og ned efter, hvordan verden ser ud«, så er planen at fortsætte den ekspansive strategi, der ligger, og som også er underbygget finansielt med tirsdagens overtagelse.

Hos Dansk Supermarked glæder administrerende direktør Per Bank sig over det nye ejerskab, som han endda mener vil sikre endnu større frihed til ekspansion, end da Mærsk sad på magten.

KarinSalling_Business

Blandt andet bliver det nemmere at realisere planen om international ekspansion af Netto. Det kræver nemlig en samarbejdspartner på de aktuelle markeder, og det er ifølge Per Bank »åbenlyst«, at den del af strategien bliver nemmere at føre ud i livet uden Mærsk som ejer.

»At lave konstellationer med partnere under Dansk Supermarked bliver nemmere, for Mærsk ville nok have haft en mening om, at det er svært at lave konstellationer under den konstellation, der var der i forvejen. Ja, det er helt åbenlyst, vi bedre kan gøre det nu,« siger Per Bank og tilføjer, at det er et teoretisk scenario.

Jens Bjerg Sørensen ønsker ikke at komme nærmere ind på, hvordan de nye magtstrukturer vil se ud i Salling-selskaberne og ejerfondene efter købet, men fortæller, at det skal afklares på et snarligt bestyrelsesmøde.

Signe Ferslev Pedersen har bidraget til denne artikel.

X

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere