Del : SMS
Berlingske Business

Dansk pelsgigant presset til brandudsalg

Minkauktion hos Kopenhagen Fur
Minkauktion hos Kopenhagen Fur søndag d.9.februar 2014 i Glostrup. Alles øjne i den internationale pelsbranche er skarpt rettet mod Kopenhagen Furs februar-auktion. Pelsmarkedet er præget af stor usikkerhed i forhold til prisniveauet på minkskind efter lave salgsprocenter og faldende skindpriser på pelsauktionerne i december. Efterspørgslen på mink har været rekordstor i de seneste år, og det har fået minkproduktionen til at stige voldsomt. Verdensproduktionen er nu nået over 80 millioner, og det er mere end en fordobling i løbet af ganske få år. Udvidelsen er især sket i udlandet, mens den danske minkproduktion har været svagt stigende. Historiske data dokumenterer, at danske minkavlere er godt rustede til at klare perioder med modgang. (Foto: Thomas Lekfeldt/Scanpix 2014) Foto:

Med ryggen mod muren har Kopenhagen Fur besluttet at sælge minkskind til særdeles lave priser. Alternativet er bugnende lagre og mistede markedsandele.

Artiklen fortsætter under annoncen

Kopenhagen Fur risikerer at brænde inde med minkskind for milliarder af kroner, hvis auktionshuset ikke sørger for at få de eksklusive skind solgt under den igangværende auktion. Derfor accepterer de danske pelsavlere de drastiske prisfald, som finder sted i øjeblikket.

»Vi har besluttet os for at møde markedet,« siger Tage Pedersen, bestyrelsesformand i Kopenhagen Fur.

Beslutningen er truffet, fordi pelsavlerne frygter, at de udenlandske indkøbere ellers vil købe deres pels andre steder i verden. Den globale produktion er vokset fra 40 millioner årlige minkskind til 80 millioner det seneste årti, og kvaliteten bliver bedre og bedre over hele kloden. Det betyder, at indkøberne uden problemer kan købe deres skind i Finland eller Kina, hvis danskerne ikke er til at handle med.

pix-KopenhagenFur2014

Så sent som i december valgte de danske minkavlere ellers en noget anden strategi. De valgte at afbryde auktionen og køre 80 procent af de udbudte minkskind på lager, da de så, at de første 20 procent blev solgt til priser, der i gennemsnit var 26 procent lavere end sidste år.

Pelsavlerne ændrer nu salgspolitik og vil lytte langt mere til markedet. Ganske usædvanligt har topchef i Kopenhagen Fur Torben Nielsen allerede signaleret, at pels-avlerne endda er parate til at gå ned i priser, der ligger under halvdelen af, hvad de har opnået tidligere.

»Det vil ikke undre mig, hvis vi nu ser en gennemsnitspris på 250 kroner per skind,« lød det fra minkbossen for få dage siden, der for kun et år siden kunne sælge danske minkskind for over 600 kroner.

Den noget mere pragmatiske linje fra de danske pelsavlere har været nødvendig efter misæren i december, hvor mange internationale pelsindkøbere forlod Glostrup tomhændet og utilfredse over at være fløjet hele vejen til Danmark uden grund.

21busPels 2DSC_8413.jpg

Kopenhagen Fur har for at genvinde sin stærke position de seneste måneder udført et intenst lobbyarbejde for overhovedet at få 450 pelsindkøbere til at møde op i Glostrup. Tidligere kom omtrent 700, når de eftertragtede danske minkskind var under hammeren.

En vigtig lokkemad, som Kopenhagen Fur har taget i brug, er nye og bedre kreditmuligheder til kunderne.

»Vi har valgt at stille bedre kreditmuligheder til rådighed. Pengene skal simpelthen ikke falde så hurtigt, som de skulle tidligere,« siger bestyrelsesformand Tage Pedersen.

Når Kopenhagen Fur ser sig nødsaget til at »møde markedet« og sælge til spotpriser, hænger det sammen med, at Kopenhagen Fur i år skal forsøge at sælge flere skind end nogensinde.

De høje priser har fået de danske pels-avlere til at udvide deres produktion år efter år, og derfor er man netop nu i gang med at gennemføre den største pelsauktion nogensinde på dansk grund, hvor cirka 7,1 millioner minkskind ryger under hammeren. I alt vil Kopenhagen Fur i denne sæson forsøge at sælge over 20 millioner skind til de højest mulige priser.

Torben Nielsen er direktør for Kopenhagen Fur.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere