Del : SMS

Dansk optimisme kan smitte af på julesalget

Juleindkøb
Foto:

Danskerne ser mere lyst på økonomien end indbyggerne i mange andre europæiske lande. Det forventes at smitte af på årets julehandel.

Artiklen fortsætter under annoncen

De danske forbrugere og butikkerne forventer, at der vil blive skruet op for forbruget op til jul, skriver Jyllands-Posten.

En spørgeundersøgelse fra konsulentvirksomheden Deloitte viser, at næsten hver anden dansker (45 procent) vil bruge flere penge på gaver og julemad, mens blot hver fjerde vil spare.

- Der har været en tilbageholdenhed i forbruget, men man vil gerne løsne op til jul. Folk fortrænger krisen, når det er jul, siger partner i Deloitte, Mie Stryg-Madsen.

Hver tredje dansker vil skrue op for forbruget for at nyde tilværelsen og glemme den usikre økonomi, viser undersøgelsen.

Den bygger på svar fra 18.000 respondenter i 17 europæiske lande, og blandt deltagerne er danskerne det mest trygge folk, når det gælder økonomien.

- Danskerne er de mest positive i Europa, når de skal vurdere den økonomiske situation, og det er også med til at få dem til at bruge flere penge til jul, siger Mie Stryg-Madsen til Jyllands-Posten.

Onsdag beskrev Berlingske Nyhedsbureau på baggrund af en prognose fra Dansk Erhverv, at julehandlen forventes at runde 8,5 milliarder kroner i 2012 mod 8,3 milliarder kroner i 2011. Det svarer til en beskeden fremgang på 0,1 procent.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere