Del : SMS
Berlingske Business

Dansk modetøj indtager tøjstativerne i Tyskland

malene Birger
Foto:

Den danske modeeksport vokser betydeligt, hvor særligt Tyskland er stor aftager, mens også amerikanerne i stigende grad interesserer sig for dansk tøj.

Artiklen fortsætter under annoncen

Dansk tøj bliver mere og mere populært i udlandet, og det er særligt tyskerne og svenskerne, der er glade for den danske mode og i stigende grad hiver dansk tøj ind i butikkerne.

Ifølge tal fra Danmarks Statistik er eksporten af beklædning steget med ti procent fra første halvår 2014 til første halvår 2015, således at den danske modebranche eksporterede for 11,7 mia. kr. i perioden januar til og med juni 2015.

Tøjbutik

Største eksportmarked er Tyskland, der stod for 3,4 mia. kr. af eksporten. Det er en fremgang på 15,1 procent i forhold til samme periode før, og dermed er tyskerne den primære årsag til den stigende eksport af tøj.

»Tyskland er det altoverskyggende største eksportmarked for dansk mode. Når vi så eksporterer 15 procent mere til tyskerne, kan det tydeligt mærkes på den samlede eksport,« siger Michael Hillmose, International chef i brancheorganisationen Dansk Mode & Textil.

Der er dog stigende eksport til de fleste lande, hvor der efter et par år med minimal vækst igen er kommet gang i eksporten til Sverige, som stiger 8,2  procent i første halvår til 1,7 mia. kr. og dermed udgør det næststørste eksportmarked for dansk mode.

TOS

Også det amerikanske marked er i vækst, og her finder man faktisk den største fremgang i eksporten. Hele 56,8 procent stiger eksporten til USA i første halvår af 2015 sammenlignet med samme periode i 2014.

Stigningen sker godt nok fra et lavt niveau på 44,2 mio. kr. til 69,3 mio. kr., men ifølge Michael Hillmose er det alligevel værd at hæfte sig ved.

»Det er en positiv udvikling, og det vidner om, at der er danske modevirksomheder, som bryder igennem i USA. Nok er tallene fortsat lave, men der er øget interesse for de danske brands, som ligeledes er blevet bedre til at håndtere eksporten til USA. Derudover skal man huske, at det kun er det tøj, der har været omkring Danmark for derefter at blive eksporteret til USA, som er inkluderet. Det reelle tal kan derfor meget vel være højere, og vi tror også på at salget til USA vil vokse i de kommende år,« siger han.

19BUSDebatThomasKlausen.jpg

På trods af den generelle stigning i eksporten på 10 pct. er der også markeder, hvor eksporten er gået tilbage. Det gælder Finland med et fald på 7,3 procent, men særligt eksporten til Rusland går tilbage med et fald på 38,7 procent. Igen er niveauet dog forholdsvis lavt og lå i første halvår 2015 på 38,4 mio. kr.

Se hele listen over de 20 største markeder for eksport af dansk beklædning her.

I 2014 eksporterede danske virksomheder beklædning for sammenlagt 24,8 mia. kr., hvilket var det højeste niveau nogensinde. Den samlede omsætning i branchen udgjorde 40,2 mia. kr. i 2014.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere