Berlingske Business
12:51Pandora trækker afventende C20 op

Dansk modemilliardær satser på »shopping med fingrene«

Tegning: Bob Katzenelson
Tegning: Bob Katzenelson

Ejer og administrerende direktør i modekoncernen Bestseller, Anders Holch Povlsen, har på det seneste investeret milliarder i e-handel. Motivationen for den driftige erhvervsmand er simpel: En fundamental tro på, at væksten i detailbranchen findes online. Her fortæller han i et sjældent interview om sin tro på e-commerce og mennesker.

Den hvide beskyttelseshjelm er alt for stor og hopper op og ned på mit hoved, mens jeg halser op ad trapperne i forsøget på at følge med Anders Holch Povlsen. Projektlederen på byggeriet danner bagtrop, og han må hæve stemmen for at kommunikere med forreste mand.

»Du skal lige lægge mærke til farverne på væggene,« siger han til Anders Holch Povlsen og lader en bemærkning falde om det relativt høje tempo, der er sat. »Der er fart på.«

Vi når vores mål og møder en imponerende udsigt over Aarhus Havn. Væggene er hvide, og de store vinduespartier lader solens lys sprede sig i det store, tomme rum. Da min vejrtrækning er faldet til ro, stiller jeg et par spørgsmål om den halvfærdige bygning, vi befinder os i. Byggeriet er forsinket, får jeg at vide, men næste år ved samme tid er 800 medarbejdere på plads på de 22.000 kvadratmeter. Anders Holch kigger sig omkring.

»Er de to vinduer ikke forskellige,« spørger han. Vi kigger alle tre gennem vinduet og sammenligner med vinduerne ved siden af, og vi konstaterer, at han har ret.

»Det bliver skiftet,« siger projektlederen.

Der er også noget med den hvide farve på væggene, som de to mænd mener, giver et lyserødt skær, og de bliver enige om, at det nok er bedst at få det malet om.

Bestseller-boss skød millioner i Kevin Magnussens F1-eventyr

Inden vi går ned igen, kigger vi ud af et gulv til loft-vindue, som vender ud mod gadekrydset. På en parkeringsplads på den anden side af vejen træner en gruppe muskuløse mænd med bare overkroppe.

»Så har de kvindelige medarbejdere noget at se på,« siger Anders Holch Povlsen.

Vi når at inspicere en etage mere, inden vi rammer jorden igen. Projektlederen forsikrer Anders Holch Povlsen om, at der bliver arbejdet på byggeprojektet hele sommeren, og den information lader til at falde i god jord. Anders Holch Povlsen giver mig et lift til toget, og på den korte vej fra havnen til banegården bliver smalltalk afbrudt af telefonen.

Holch svarer.

»Jeg er på vej hjem,« siger han. »Gå bare i gang.«

Det er fredag eftermiddag og tid til at komme hjem til børnefødselsdag.

Familieliv, milliardbyggeri og en global modekoncern med en omsætning på 20 milliarder kroner ville være rigeligt at jonglere med for de fleste. Men Anders Holch Povlsen har på det seneste kastet flere bolde op i luften i form af temmelig store investeringer inden for e-handel – et af de mest uforudsigelige investeringsområder, man kan komme i nærheden af.

Med en anslået formue på omkring 28 milliarder kroner (ifølge Forbes) har Anders Holch Povlsen lidt mere end almindeligt mange penge at investere og risikere, men når man taler med investoren selv, virker det, som om investeringerne har mere rod i jysk købmandskab end risikovillig gambling. Den altoverskyggende motivation for investeringerne er ifølge Anders Holch noget så ligetil som en oprigtig interesse og tro på e-handel.

Pix-anders

»Jeg har helt fundamentalt en tro på e-commerce,« siger han og fortsætter:

»Jeg kunne selvfølgelig vælge at øge mine investeringer i ejendomme eller lave nogle andre type investeringer i værdipapirer, men jeg synes, det er mere interessant og sjovere at investere i noget, man bedre kan forholde sig til, og hvor man føler, man kan bidrage med noget. Derfor har jeg lavet de investeringer,« fortæller han.

1000 kroner i sedler. Ialt er her fotograferet 250.000 kroner.

Berlingske Business møder Anders Holch Povlsen i et kønsløst mødelokale i udkanten af Aarhus. Her har en stor del af Bestsellers medarbejdere for tiden kontor, mens den nye bygning på havnen bliver gjort klar til indflytning. Direktøren selv erkender, at »der er sådan lidt TDC« over kontorlandskabet. Han byder på kaffe, men det er en varm julidag, så vi holder os til vand.

Anders Holch er iført jeans og en afslappet stribet skjorte, og han folder hænderne på bordet foran sig, da han har skænket vand til os begge. I en sidebemærkning får han gjort opmærksom på sin misbilligelse over en artikel, jeg har skrevet om en af hans seneste investeringer i en ejendom i Skotland. Vores møde i dag handler dog ikke om Holchs kærlighed for Skotland og investeringer i skotsk jord, men om hans investeringer inden for e-handel.

Pix-Asos

Han har tidligere fortalt mig, at hans interesse for e-commerce ulmede allerede for næsten 20 år siden, da han læste European Business Administration på universitetet i Cambridge, England. Unge Holch skrev hovedopgave om netop e-commerce og konkluderede, at nøglen til vækst i fremtiden ligger i det lille e med betydningen electronic – eller på dansk elektronisk.

»Min konklusion dengang var, at hvis man har den rigtige volumen og de rigtige omstændigheder, vil e-commerce på mange områder kunne vinde over traditionel detailhandel. Vi må erkende, at mobile devices gør en reel forskel, og det at være connected er ret vigtigt for os. Det skaber en ny måde at tænke forretning på og en ny måde, hvorpå tingene fungerer. Jeg er slet ikke i tvivl om, at vi alle sammen i fremtiden vil foretrække at handle meget mere på den måde, fordi det giver så mange fordele,« siger Anders Holch Povlsen og tilføjer:

»Min mor sagde en dag, at hun virkelig undrede sig over min hovedopgave i sin tid. Men hun indrømmer, at der er noget af det, der måske holder vand,« fortæller Anders Holch.Hvad sagde du så? »Jeg sagde nok noget i retning af , at ’’selvfølgelig holder det vand, hvad regner du mig for.’’«

Anders Holch griner og konstaterer, at »det er en helt anden snak«.

Snakken om forældrene er snakken om et jysk ægtepar, der i 1975 åbnede en tøjforretning i Ringkøbing. Butikken voksede hurtigt ud af de beskedne lokaler i Vestjylland, og for at gøre en lang historie urimelig kort, udviklede modeforretningen sig til at være den globale modekoncern med en milliardomsætning, som vi i dag kender som Bestseller. Koncernen består blandt andet af kendte mærker som Vero Moda og Jack & Jones og per 1. januar i år var antallet af butikker 2.860 – eksklusiv den kinesiske gren, som bliver drevet separat.

Manden i spidsen for Bestseller hedder ikke længere Troels til fornavn, men Anders. I 2000 sagde Anders Holch Povlsen nemlig ja til at videreføre sine forældres livsværk. Han er i mellemtiden blevet 41 år og far til fire, og i dag har han rollen som både ejer af og administrerende direktør for Bestseller. Og så er han det, man kan kalde e-investor. Han har samlet set investeret mange milliarder i danske Stylepit, britiske Asos og MandM Direct og tyske Zalando, mens det uden for modebranchen indtil videre er blevet til ejerskab i de danske selskaber WhiteAway og dagligvarebutikken Nemlig.com.

Anders Holch pointerer, at han er ked af, hans personlige investeringer bliver blandet sammen med Bestseller, for »det har intet med Bestseller at gøre«.

»Det er synd for Bestseller, at det bliver blandet sammen. Det er en hel separat investeringsvirksomhed, hvor der kun perifert kan ligge nogle sammenfaldende ting i det at drive virksomhed og det at arbejde med e-commerce,« siger han og slår fast, at Bestseller, uagtet interesse og engagement i de virksomheder, han har penge i, har første prioritet.

Anders Holch

»Mit primære job er nu engang at varetage Bestsellers interesser før ret meget andet.«

Men Anders Holch Povlsen er ikke umiddelbart den uengagerede type. I hvert fald ikke, hvis man spørger Stefan Plenge, stifter af dagligvarebutikken Nemlig.com, som Anders Holch Povlsen tidligere på året købte 49 procent af.

»Jeg opfatter ham ikke som investor, men som partner. Forskellen er, at en partner vil den anden det godt. Han ved, at det, der er godt for hans partner, også er godt for ham,« siger Stefan Plenge om samarbejdet med Anders Holch Povlsen, som han kalder »et ekstremt ambitiøst og arbejdsomt menneske«.

»Han er progressiv og vil virkelig gerne ud over stepperne. Samtidig tænker han langsigtet, og det er enormt privilegeret at kunne drive forretning med et langsigtet perspektiv for øje. Online salg generelt er i et meget tidligt stadie, og et langsigtet forretningsperspektiv giver en fantastisk ro, som er nødvendig, når man skal træffe beslutninger, der gør ondt på den korte bane,« siger Stefan Plenge.

Netop det langsigtede perspektiv er også noget af det, Anders Holch Povlsen selv fremhæver, når han fortæller om sine investeringer inden for e-handel. Mens kapitalfonde typisk har en tidshorisont på maksimalt syv år, når de investerer i selskaber, er Anders Holchs tilgang til investeringerne anderledes langsigtet.

»Styrken i at have sådan nogle som os som partnere er, at vi virkelig ikke tænker som sælgere. Vi køber ikke noget for allerede at tænke på salg igen. Vi tænker det lange seje træk. Det betyder, at virksomheden og dens ledelse og medarbejdere ikke behøver at tænke på, om de har nye ejere om lidt igen. Jeg ville i hvert fald selv blive meget overrasket, hvis det skete. Jeg kan ikke mindes, vi har lavet kortsigtede investeringer,« siger han.

Den langsigtede strategi giver umiddelbart god mening inden for et område, som utvivlsomt endnu ikke har set sit fulde potentiale. Ifølge estimater fra eMarketer, som indsamler og bearbejder data inden for digital markedsføring, medier og handel, vil det samlede globale salg via digitale platforme stige med 18,3 procent i 2014. Den samlede globale e-handel vil ifølge eMarketer i 2016 ligge på ca. 1,9 billioner dollar mod 1,2 billioner dollar i 2013. Med andre ord er det et voksende marked, Anders Holch har kastet sine penge i, men der skal alligevel kølighed til at være langdistanceløber på et volatilt marked. For der er i den grad op- og nedture undervejs. I juni måtte Anders Holch på en enkelt dag konstatere et tab på 2,9 milliarder kroner, da værdien af hans aktiepost i Asos faldt voldsomt på børsen i England.

Nemlig_pix

Selv om Anders Holch Povlsen gerne indrømmer, at der er en risiko for, han har gjort nogle investeringer, som er købt for dyrt, har han en klippefast tillid til, at investeringerne inden for e-handel i det lange løb er en god forretning.

»Allerede i dag køber man mere ind med sine tykke fingre, end man gør ved at besøge en gågade eller besøge et indkøbscenter eller supermarked. Det tror jeg ikke lige stopper igen,« siger han.

Anders Holch Povlsens investeringer i e-handel er altså baseret på en tro på afkast. Men det er ifølge Holch »ikke bare et spørgsmål om at anbringe nogle penge i noget«. Ofte er det et spørgsmål om tro på og tillid til menneskene bag virksomheden.

»Jeg er ikke sådan en, der investerer i forretningsstrategier. Jeg tror generelt, at det drejer sig om mennesker – det er dem, der gør forskellen. Jeg tror, der skal være en lyst blandt to partnere for at ville noget sammen, og for at det også lykkedes i sidste ende. Der er sikkert nogle, der investerer med fokus på en bestemt industri, eller fordi man har regnet sig frem til et eller andet. Det kan jeg ikke. Jeg investerer i ting, jeg oprigtigt tror på og i folk, jeg har lyst til at eje noget sammen med,« siger han.

Nemlig.com er en af de virksomheder, Anders Holch Povlsen har investeret i, blandt andet fordi han syntes, at grundlæggeren Stefan Plenges ideer »var gode, spændende og positive«. Anders Holch ejer 49 procent af Nemlig.com og har en plads i selskabets bestyrelse, og de to forretningspartnere er i ugentlig kontakt.

»Han bidrager til at gøre virksomheden bedre på alle niveauer, og han er en af de få personer, jeg kender, som interesserer sig både for de små nuancer og for de store linjer. Han interesserer sig ikke kun for dele af projektet,« siger Stefan Plenge.

Også WhiteAway, som Anders Holch Povlsen købte godt 46 procent af tidligere på måneden, har fået Anders Holchs velsignelse.

»Der står to fornuftige folk med en umiddelbar fornuftig tilgang til tingene bag,« siger Anders Holch Povlsen.

Men den tillidsfulde tilgang til forretningspartnerne gør ikke Anders Holch Povlsen blødsøden. Han stiller ekstremt høje krav til sig selv. I forbindelse med opkøbet i Nemlig, udtalte Anders Holch, at han kan blive »vanskelig at have med at gøre nogle gange«.

Også Johannes Gadsbøll, stifter og medejer af WhiteAway, kan godt regne med at blive sat under pres fra Anders Holch.

»De er kommet til os og har spurgt om hjælp. Derfor forventer jeg næsten, at det på den korte bane er en nemmere forretning end Nemlig. Noget for noget kan man sige,« siger Anders Holch Povlsen.

Spørger man Johannes Gadsbøll, har han fået et indtryk af sin nye samarbejdspartner som en »god, stabil mand med benene plantet på jorden«.

WhiteAway var tidligere ejet af to kapitalfonde, og selv om både kapitalfonde og Anders Holch stiller høje krav om vækst, er der ifølge Johannes Gadsbøll tydelig forskel på ejerne.

»Hans facon er sådan stille og rolig og meget anderledes end folkene fra kapitalfondene, der kom i stramme slips, når vi mødtes. Anders Holch er mere afslappet, men han går lige til biddet og ser de ting, der er at udfordre og forbedre,« siger Johannes Gadsbøll.

Heller ikke internationalt er Anders Holch Povlsens investeringer i e-handel gået ubemærket hen. Han købte i juni den britiske outlet-butik MandM Direct for 140 millioner pund, svarende til trekvart milliard kroner. På det britiske medie Retail Weeks såkaldte etail power-liste indtog danskeren sidste år pladsen som nummer 34 blandt alverdens profiler inden for detailhandel for sine investeringer i e-commerce.

Trods sit e-fokus varsler Anders Holch Povlsen ingen dommedagsprofetier over de fysiske butikker. Hans mor og far har skabt en milliardforretning med et fundament af fysiske butikker, og det agter Anders Holch at bygge videre på. Men at han har brug for også at skabe sit eget fundament i familievirksomheden kan være en medvirkende drivkraft til de mange investeringer inden for e-handel. Eller også er det rent jysk købmandskab, der driver ham. Den jyske arbejdshest handler i højere grad ud fra sin intuition baseret på sin store erfaring med detailhandel end ud fra store strategiske overvejelser.

Anders Holch Povlsen gør et oprigtigt forsøg på at give et indblik i sine tanker om, hvordan de fysiske butikker i fremtiden skal spille sammen med den stigende handel over digitale platforme.

»Inden du kom, tænkte jeg på, hvad jeg egentlig skulle fortælle dig,« siger Anders Holch med en midtjysk dialekt, der bringer mig tilbage til barndommen i skovene ved Silkeborg.

»En af de ting, jeg tænkte, jeg ville sige, var, at de fysiske butikker godt kan gå en god fremtid i møde. Men de kan sandsynligvis kun gå en god fremtid i møde, hvis også de på en eller anden måde er connected. Jeg siger ikke, det skal være multichannel, men butikkerne skal være til stede på sociale medier, de skal kunne kommunikere med deres kunder på facebook, butikschefen skal lave e-mails til kundeklubber og promovere sine aktiviteter online. En fysisk butik, der ikke kender kunderne, fordi man ikke kommunikere med dem online også, de får det fandeme svært. Lige om lidt bliver det rigtig svært for dem,« siger Anders Holch Povlsen.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen