Del : SMS
Berlingske Business

Dansk minksalg på kanten af sammenbrud

pels
Copenhagen Fur er verdens største pelsauktionshus med cirka 5. millioner solgte skind pr. auktion. De sælger til hele verden, og især kineserne er vilde med pels. Her fra auktionen onsdag 11. september 2013, men den overstået pelsauktion har udviklet sig til ren katastrofe med faldende priser. Foto:

Kinesiske kunder har mistet interessen for danske skind, og det får priserne til at dykke markant. Det kan være tale om en boble, der brister.

Artiklen fortsætter under annoncen

Den succesfulde danske pelsbranche er kommet i pludselige problemer. Priserne på minkskind falder drastisk, og fortsætter den negative tendens får det store konsekvenser for branchen.

Prisen er dykket med 26 procent ved den netop overståede pelsauktion hos Kopenhagen Fur. Priserne kunne være dykket endnu mere, hvis ikke Kopenhagen Fur havde valgt at lukke ned for salget. Ganske usædvanligt har virksomheden, der ejes af de danske pelsavlere, valgt kun at sælge 20 procent af udbuddet ved auktionen. Det betyder, at 80 procent af skindene er blevet lagt på lager.

Reelt ved Kopenhagen Fur ikke, hvordan efterspørgslen bliver til næste auktion, som finder sted i februar. Men håbet er, at priserne igen vil stabilisere sig, og at der kun er tale om en mindre korrektion i markedet.

"Om priserne er faldet nok, kan vi reelt ikke vide endnu. Vi må vente at se, hvordan det går i februar," siger Tage Pedersen, bestyrelsesformand for Kopenhagen Fur, der mener, at danske avlere først vil overveje at skære i produktionen, hvis prisfaldet forsætter ind i 2014.

Senest den succesfulde danske minkbranche oplevede et dyk i priserne var for præcist fem år siden i december 2008. Dengang viste det sig, at en lun begyndelse på vinteren i Kina var årsagen. Om dette også er årsagen denne gang er uvist.

"I 2008 var der tale om en ekstrem varm begyndelse på vinteren i Kina, som så blev afsluttet af en ekstrem kulde. Det fik priserne til at falde for derefter at stige igen, da kineserne bare købte deres pels lidt senere end normalt. Denne gang kan vi endnu ikke sige, om vejrudsvingene bliver ligeså ekstreme, men vinteren i Kina er begyndt med mildere temperaturer end vanligt," siger Tage Pedersen.

Det kan også handle om noget langt mere alvorligt for Kopenhagen Fur end blot vejrudsving. Priserne er steget med rekordfart på minkskind på verdensmarkedet, og det har fået flere af de kinesiske indkøbere til at overveje billigere alternativer som ræv og kanin. Et andet åbent spørgsmål er, om minkskind er ved at miste momentum i modebilledet. Den forklaring mener Tage Pedersen dog ikke er dækkende.

Den administrerende direktør i Kopenhagen Fur Torben Nielsen taler om ketchup-effekt og en boble, der brister, når han skal beskrive, hvad der er i gang på markedet.

"Det er ligesom at få ketchup ud af en flaske. Man ryster og dunker flasken, og pludselig er der hul og ketchuppen vælter ud i alt for store mængder. Udbuddet af skind er nærmest eksploderet samtidigt med at kapaciteten i salgsleddet ikke længere vil blive udvidet så hurtigt. Boblen brister og priserne falder markant. Og denne udvikling bliver så lige nu accelereret af den milde vinter," lyder kommentaren fra adm. direktør Torben Nielsen, Kopenhagen Fur.

Han forventer, at udviklingen vil føre til en øjeblikkelig nedgang i verdensproduktion af skind, så der igen kommer balance mellem udbud og efterspørgsel. Hvor langt priserne skal ned, kan han dog ikke sætte tal på. 

Kopenhagen Fur har de seneste år markeret sig som en af dansk erhvervslivs største succeshistorier med voldsom vækst og har rundet en årsomsætning på over 13 mia. kroner. Salget går stort set udelukkende til kinesiske virksomheder, som forarbejder minkskindene og sælger dem videre til lokale og udenlandske markeder.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere