Del : SMS

Dansk kunsthandler: Lego lovede mig klodser til Ai Weiwei

q
Kunsthandleren Jens Faurschou er Ai Weiweis danske kontakt. Han fortæller, at han har fået tilsagn om at kunne købe Lego-klodser til kunstneren og systemkritikeren Ai Weiwei. Her ses Faurschou på sit galleri i Nordhavnen. Foto:

Ai Weiweis nære danske samarbejdspartner fremlægger en e-mail, som viser, at Lego så sent som i august var glad for at bidrage til en Ai Weiwei-udstilling.

Artiklen fortsætter under annoncen

Lego har tilsyneladende svært ved at finde sine egne ben at stå på i sagen om den verdenskendte kunstner Ai Weiwei. For blot to måneder siden havde koncernen angiveligt intet imod at bidrage til kunstnerens succeser. Tværtimod var Lego tilfreds med at kunne »hjælpe« med at levere klodser til et af hans kunstværker.

Sådan lyder det fra Ai Weiweis nære danske samarbejdspartner Jens Faurschou, som er kunsthandler i København, Bei­jing og Venedig. Han er en af de kritikere, som undrer sig ekstra meget over legetøjsgigantens »nej« til at sælge klodser til det australske National Gallery of Victoria til en Weiwei-udstilling.

For så sent som i august var signalet fra Lego diametralt modsat, da legetøjskoncernen fik en lignende købsforespørgsel, som kom fra netop Jens Faurschou. I en e-mail sendt til Jens Faurschou bekræfter legetøjskoncernen, at den med glæde vil levere Lego-klodser til et nyt kunstværk. Det fremgår også af e-mailen, at Lego er fuldt ud klar over, at netop Ai Weiwei er manden bag kunstværket.

»Jeg har lige talt med vores lagerchef i Billund, og de vil rigtig gerne hjælpe dig med at gennemføre din ordre til Ai Weiwei. Vi mangler bare lidt nærmere oplysninger om de klodser, han ønsker sig,« skriver en Lego-ansat med base i London direkte til Jens Faurschou i en e-mail dateret 25. august, som han har fremvist til Berlingske.

28busPix-Lego-Jiaxing.jpg

Jens Faurschou oplyser, at han var i færd med at købe cirka 700.000 Lego-klodser til endnu et kunstværk, som Ai Weiwei skulle udstille på National Gallery of Victoria – som en del af den allerede planlagte Ai Weiwei-udstilling på det australske nationalgalleri . Men mens Lego angiveligt nægtede at sælge klodser til Ai Weiwei-projektet, da det australske nationalgalleri spurgte, har Lego i forhold til den danske kunsthandler på intet tidspunkt nægtet at sælge klodserne – eller spurgt til, hvorvidt projektet kunne tænkes at blive opfattet som politisk.

Jens Faurschou har endnu ikke modtaget de Lego-klodser, som han fik lov at købe.

"Jeg er i dag bekymret for, at Lego pludselig er blevet bange for at være forbundet med Ai Weiwei. For at sikre mig at jeg får lov til at købe klodserne som aftalt, vil jeg nu skrive til Lego og spørge, om de igen kan bekræfte, at jeg må købe klodserne,« siger Jens Faurschou.

Legos ledelse er blevet forelagt oplysningerne, men ønsker ikke at svare på, hvorvidt Jens Faurschou i lyset af den seneste debat får lov til at købe klodserne til Ai Weiwei.

lego

Koncernens ledelse ønsker heller ikke at svare på, hvordan det kan lade sig gøre, at Lego på den ene side afviser det australske nationalgalleris ønske om at købe klodser til Ai Weiwei, mens koncernen samtidig siger ja til at sælge klodser til Ai Weiwei gennem en dansk kunsthandler.

»Jeg vil gerne gentage, at vi af princip ikke kommenterer den dialog, vi har med vore kunder, partnere, forbrugere eller andre interessenter,« svarer Legos pressechef, Roar Rude Trangbæk, i et skriftligt afslag, hvori han desuden gør det klart, at kunstneren Ai Weiwei som alle andre frit kan købe Lego-klodser gennem almindelige salgskanaler som Lego.com og legetøjsbutikker kloden rundt.

Opdateret 28/10

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere