Del : SMS
Berlingske Business

Dansk Erhverv forudser en god forbrugs-jul

Julehandelen ventes at blive en smule bedre end i 2011
Julehandelen ventes at blive en smule bedre end i 2011 Foto:

Danskerne lader tilsyneladende ikke de hårde tider påvirke deres gode julehumør. Dansk Erhverv forventer en beskeden fremgang i julehandlen i 2012.

Artiklen fortsætter under annoncen

Der er en svag optimisme at spore i danskernes forbrug i følge prognosen for julesalget fra Dansk Erhverv. Julehandlen forventes at runde 8,5 milliarder kroner i 2012 mod 8,3 milliarder kroner i 2011. Det svarer til en beskeden fremgang på 0,1 procent.

- Det er folks forventninger til egne jobudsigter, de penge man får til rådighed og ikke mindst boligpriserne, der har betydning for forbruget. Boligmarkedet har stabiliseret sig, og det har overordentlig stor betydning for danskernes lyst til at forbruge, fordi folk har en meget stor del af deres personlige formue bundet op i netop boligen, siger markedsdirektør i Dansk Erhverv, Henrik Hyltoft.

Derudover mener han, at de varslede skattelettelser i 2013, som er del af regeringens skattereform, har betydning, selvom danskerne måske ikke helt tror på dem.

Men Dansk Erhvervs undersøgelser viser også, at danskerne har penge til forbrug stående i banken og andre steder, hvor de har sparet op. Det øger chancen for en god julehandel.

På trods af den forbedrede udsigt er detailhandlen stadig forsigtig med deres optimisme. Der er lige mange butikker, som forventer lavere julesalg i 2012 sammenlignet med 2011, som der er butikker, der forventer et højere julesalg.

- Butikkerne er beherskede, forstået på den måde, at de forventer en julehandel, som ligger nogenlunde på niveau med den, vi så sidste år, hvor det egentlig var en okay julehandel set i forhold til, hvordan danskerne i øvrigt har reageret med deres detailhandelsforbrug, siger Henrik Hyltoft.

Men danskerne er snusfornuftige og har været forsigtige med pengepungen, siden krisen ramte.

- Vi er nogle af de europæere, som har reageret kraftigst på den økonomiske krise, og vi ligger helt nede på niveau med de sydeuropæiske økonomier i forhold til detailhandelsforbrug, siger Henrik Hyltoft.

Julehandlen er dog noget specielt, og markedsdirektøren mener, at julen er noget af det sidste, som danskerne kan finde på at spare på. Navnlig legetøj er noget, som en del af milliarderne vil gå til.

- Hvis familien kommer hjem og fejre jul, så skal der både være et træ i stuen, ordentlig mad på bordet og selvfølgelig være nogle gaver til børnene og familiens øvrige medlemmer, siger Henrik Hyltoft.

Selvom vi lever i en tid, hvor pendulet kan svinge begge veje, viser prognosen ingen grund til at miste sit gode julehumør.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere