Del : SMS
Berlingske Business

Dansk designklenodie får ny topchef

Pix-GeorgJensen
Eva-Lotta Sjöstedt overtager posten som administrerende direktør i Georg Jensen. Hun kommer fra en stilling som administrerende direktør i den tyske varehuskæde Karstadt og skal sætte gang i salget hos Georg Jensen. Foto:

Den danske designvirksomhed Georg Jensen rokerer rundt i topledelsen efter flere år med millionunderskud. Svenske Eva-Lotta Sjöstedt bliver administrerende direktør, mens den afgåede topchef David Chu rykker ind i bestyrelsen som formand.

Artiklen fortsætter under annoncen

Efter flere år med millionunderskud skifter det danske designklenodie Georg Jensen nu ud i toppen af organisationen. Svenske Eva-Lotta Sjöstedt er udnævnt som administrerende direktør, mens den afgåede topchef, David Chu, fortsætter som bestyrelsesformand. Han skal samtidig bestride posten som kreativ direktør.

Eva-Lotta Sjöstedt flyttede ind i sin nye lejlighed på Nørregade i København mandag, og tirsdag blev hun præsenteret for Georg Jensens medarbejdere. Hun har en lang karriere som leder i IKEA bag sig og nåede at være i spidsen for den tyske varehuskæde Karstadt i ni måneder, inden parterne gik hver til sit, angiveligt på grund af manglende opbakning til Sjöstedts strategi fra bestyrelsen.

Eva-Lotta Sjoestedt

Nu skal den 49-årige svensker forsøge at vende Georg Jensens underskud til overskud, og den udfordring ser hun frem til.

»Georg Jensen er ikke bare et brand for mig. Jeg er skandinav og har været meget i Danmark, og jeg har altid syntes, at Georg Jensen laver meget smukke ting. Jeg er beæret over at gå ind i det her, og jeg gør det med en enorm entusiasme og respekt,« siger Eva-Lotta Sjöstedt.

For tre år fik Georg Jensen ny arabisk ejer i form af Bahrain-selskabet Investcorp, og kapitalfonden havde høje ambitioner på Georg Jensens vegne. I januar 2013 sagde den daværende bestyrelsesformand, Hazem Ben-Gacem, at Georg Jensen inden for fem år skulle have fordoblet omsætningen. Det mål er langt fra tæt på realisering med en omsætning, der blot er steget fra 986 millioner kroner i regnskabsåret 2012 til godt 1 milliard kroner i 2014. Bundlinjen viser et underskud på 14 millioner kroner.

Arabisk ejer vil forvandle Georg Jensen

Ifølge Georg Jensens nye topchef er der dog stort potentiale for at øge salget af Georg Jensens produkter på det globale marked med udgangspunkt i historien om virksomhedens danske aner.

»Det er en fantastisk base, men verden er stor, og min opgave bliver at bringe det danske designklenodie videre til at være et globalt design til et globalt marked. Vi skal tage det skridt i højere grad, end vi har gjort hidtil,« siger Eva-Lotta SJöstedt, som understreger, at Georg Jensen har investeret massivt siden 2012.

Georg Jensens nye topchef kommer til at indgå i et særdeles tæt samarbejde med den mand, hun afløser, når modedesigner og Georg Jensens nu tidligere administrerende direktør, David Chu, fortsætter som bestyrelsesformand og kreativ direktør - og i øvrigt også er medejer af Georg Jensen.

»Design har altid været min passion, og selvom jeg har nydt min tid som administrerende direktør, er jeg også glad for Eva-Lottas tiltræden, som giver mig mulighed for at fokusere min fulde opmærksomhed på min rolle som kreativ direktør,« udtaler David Chu i en pressemeddelelse.

Kinesisk ørefigen til Georg Jensen  - 1

Ifølge Eva-Lotta Sjöstedt kommer der ikke til at herske tvivl om, hvem der styrer butikken fremover.

»Det er mig, der er CEO. Det ved David. Det er krystalklart, og det skal personalet ikke være i tvivl om. Men Davids kompetencer og hans erfaring vil jeg ikke være foruden,« siger hun.

Georg Jensen blev grundlagt i 1904 af sølvsmeden med samme navn. I 1972 blev virksomheden købt af Royal Copenhagen. Investcorp købte Georg Jensen i november 2012 for cirka 800 millioner kroner af Danmarks største kapitalfond Axcel.

GeorgeJensenmary_Business

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere