Del : SMS

Dansk design-ikon ekspanderer

Knud Erik Hansen
Portræt af administrerende direktør i møbelproducenten Carl Hansen og Søn, Knud Erik Hansen. Fotograferet i Carl Hansen og Søns showroom i Valby. Foto:

Carl Hansen & Søn har købt den tidligere Velux-fabrik på Fyn og udvider dermed produktionen af danske designklassikere som Y-stolen og Skalstolen designet af Hans J. Wegner.

Artiklen fortsætter under annoncen

De er bedst kendt for at stå bag de ikoniske møbler fra Wegner, og Carl Hansen & Søn har så meget gang i butikken, at virksomheden nu udvider produktionen med et produktionsareal på 7.500 kvadratmeter i Velux' tidligere fabrikker I Gelsted på Fyn.  

I november var planen ellers at udvide produktionen med en splinterny fabrik på en nyerhvervet grund ved Assens. Men de planer er imidlertid ændret. Administrerende direktør for Carl Hansen & Søn, Knud Erik Hansen, er nemlig blevet utålmodig. Med stigende efterspørgsel på møblerne fra Fyn vil han udvide produktionen i år.  

Knud Erik Hansen

»Vores største problem i øjeblikket er tiden, det tager at bygge, inden vi kommer op i omdrejninger. Vi tror på, der sker en hel masse på markedet inden for det næste års tid. Vi kan mærke på vores omsætning og på eksporten, at det går fremad. Et års ventetid for os er næsten uoverskueligt,« siger Knud Erik Hansen, som er tredje generation efter grundlæggeren, Carl Hansen.

Med de nye lokaler fordobler Carl Hansen & Søn deres produktionsareal, og Knud Erik Hansen forventer at komme i gang med nye maskiner i de nye lokaler inden for tre til fem måneder.

»Nu har vi en ny, fin hal, og det giver os mulighed for at købe topmoderne maskiner, som kan stilles om på meget kortere tid, end de maskiner, vi har i øjeblikket,« siger Knud Erik Hansen.

Med andre ord giver udvidelsen af produktionen også mulighed for at øge produktiviteten.

pix-stol

Knud Erik Hansen har tidligere sagt, at det er en vigtig del af historien om Carl Hansen & Søn, at produktionen foregår i Danmark. Det understreger han nu ved at udvide produktionen af designermøblerne i den fynske muld.

»Fabriksudvidelsen er en forlængelse af vores vision om, at produktionen skal foregå i Danmark. Det er fortællingen om danske håndværkstraditioner og dansk design af højeste kvalitet, der skal fremtidssikre ekspansionen i virksomheden,« siger Knud Erik Hansen.

Direktøren vil flytte den del af Carl Hansen & Søns produktion, der er bundet op på de større møbler, ind i de nye fabrikslokaler. Med et stigende salg forventer Knud Erik Hansen, at udvide medarbejderstaben af både faglige og ufaglærte, når den nye bygning i Gelsted er klar til produktion.

Særligt på de internationale markeder er Carl Hansen & Søn vokset, og specielt i Japan har forbrugerne taget godt imod de danske designmøbler.

Tvilum_business

Med den nye fabrik er opførelsen af en ny fabrik på grunden ved Assens udskudt, men Knud Erik Hansen forventer at tage fat på byggeriet, når der bliver behov for yderligere pladsudvidelse. 

De seneste tre år har Carl Hansen & Søn leveret rekordregnskaber, senest med et årsresultat på lidt over 8 millioner mod 7 millioner året før. Omsætningen steg med 23 procent, og med ekspansionen skulle der nu være mulighed for at øge omsætningen yderligere.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere