Del : SMS
Berlingske Business

Danmark på vej mod europamesterskabet i discount

17BUSDiscount-historie-til-.jpg
Paula Gunnersen (tv.) og Anny Hansen handler dagligt i Rema 1000 tæt ved Lyngby, og begge vurderer, at de køber omkring 90 procent af deres dagligvarer i butikken. Foto: Nikolai Linares

Mens salget af discountvarer stagnerer på store europæiske markeder som Frankrig og Tyskland, læsser danske kunder de billige varer i kurven som aldrig før. Hvis udviklingen fortsætter, står Danmark med et EM i discount i 2016, men der er blandede holdninger til, om discountmarkedet kan holde tempoet.

Artiklen fortsætter under annoncen

Paula Gunnersen og Anny Hansen har tre appelsiner og en bakke jordbær i deres fælles indkøbskurv. De to veninder går rundt og småsludrer, mens de ser varene an i Rema 1000 på grænsen mellem Kongens Lyngby og Bagsværd.

»Priserne er rimelige, de har et stort udvalg, og så ligger det tæt på,« siger Paula Gunnersen.

»Ja, jeg skulle lige til at sige det. Det er sådan en nærbutik, vi har savnet i mange år,« siger Anny Hansen.

»Men prisen betyder absolut noget. Jeg er på folkepension, så jeg er nødt til at tænke på pris også. Og så er det gode varer.«

»Ja, specielt grøntsagerne. Jeg går altid herind først, og hvis de ikke har det, jeg skal bruge, så må jeg i en anden butik, men jeg køber nok 90 procent af mine varer herinde,« siger Anny Hansen, inden Paula Gunnersen bryder ud i et grin.

»Ja, det er i virkeligheden nok deroppe af,« ler hun.

Kun Tyskland er foran

Skal man tro statistikken, er Paula Gunnersen og Anny Hansen ikke de eneste dagligvarehandlende, der lægger de fleste indkøbspenge i en discountkæde som Rema 100, Fakta eller Netto. Faktisk kører varebåndet så stærkt for discounthandlen, at Danmark snart kan bryste sig af at have EUs største discountsalg målt på markedsandele.

I dag ligger Danmark nummer to bag Tyskland, men Bundesrepublikkens salg af de billige varer er dog stagneret, og fortsætter den nuværende udvikling bliver Danmark europamester i discount, når kalenderen viser 2016.

Det viser data, som analysebureauet GfK Danmark har trukket ud for Berlingske.

»Vi danskere har været prisbevidste i årtier, og når vi så oven i købet bliver krisebevidste, begynder vi at købe endnu billigere ind. Discountkæderne har været dygtige til at dække danskernes hverdagsbehov for dagligvarer, og i dag konkurrerer de også på de friske varer med supermarkederne.« siger Henning Bahr, der er detailhandelsekspert hos Retail Institute Scandinavia. Han fortsætter: »Det er et hårdt game, og det er et game, der bare kører derudad.«

Nordmænd dollargriner

De 35 procents markedsandele til x-tra kiks, budgetpasta, letmælk fra Dan Mælk og resten af discountsortimentet er måske endda lavt sat, vurderes det fra flere sider.

Coops analyser af dagligvarehandlen viser for eksempel, at mere end halvdelen af det danske marked er discount, og at man dermed har overhalet Tyskland med fem-seks procent.

Dermed er det kun Norge, der har nogenlunde lige så meget discountsalg som Danmark. Og det er netop i fjeldlandet, at en af de seneste års største discountsucceser, Rema 1000, har sit ophav. Den danske gren af forretningen har fordoblet sit overskud på to år, og tjente sidste år 130 millioner kroner efter skat. Men der er ingen grund til at kigge i bagspejlet, forsikrer Anders Jensen, der er indkøbs- og marketingdirektør i kæden. Discountbølgen har ikke toppet endnu.»Der har været en meget kraftig udvikling i discountsektoren. Hvor højt, markedsandelen kommer op, tør jeg ikke spå om, men den vil fortsat stige. Konkurrencen er hård derude, men alle kæderne har troen på, at de har det stærkeste koncept. Vi vil allesammen være størst, og derfor kører vi også benhårdt på. For vores vedkommende mener vi, at vi har et vækstpotentiale i de områder, hvor vi endnu ikke er så stærkt repræsenteret.«

Den samme optimisme for de billige varer runger også i Dansk Supermarked, der har discountkæden Netto i sin fold.

Her regner direktør for Netto Danmark Jeppe Dahl-Jeppesen også med, at discount vil tage yderligere markedsandele i de kommende år.

»Det er svært at sige, om markedet på et tidspunkt bliver mættet, for discount ændrer sig i takt med tiden. Udvalget er større i dag, og der er mere fokus på friskhed og kvalitet. Et andet eksempel kunne være økologi, som også er rigtig stort i discount,« siger han,

»Vi vil nok tage markedsandele fra både discountbutikker og supermarkeder. Der er åbnet rigtigt mange discountbutikker de senere år, men markedet er fulgt med. Men ligegyldigt, hvad der bliver skrevet og sagt, så er markedet benhårdt derude.«

Ro på familiefejden i Coop

At dagligvarehandel til tider kan være en hård branche, kan Michael Løve skrive under på. Han er kædedirektør i Superbrugsen og har i prisbevidsthedens navn været med til at pille det rød-hvide butiksskilt ned fra 20 brugser for at konvertere dem til discountsøsteren Fakta. Men den form for hamskifte er slut nu, håber Michael Løve, der tror, at discountbølgen har toppet.

»Der er ingen tvivl om, at markedsandelen for discount er steget meget, og det er den primært, fordi de har åbnet så mange nye butikker. Men jeg ser flere og flere indikationer på, at når en ny discountkæde åbner, så stjæler de omsætning fra hinanden. Jeg tror, at lønsomheden i discountstigningerne er tæt på nul. Det baserer jeg på, at vi typisk er det eneste lokale supermarked i et lokalsamfund, og når så den fjerde eller femte discountbutik åbner, mister vi ikke længere omsætning,« siger Superbrugsens kædedirektør.

»Det er for mig et tydeligt bevis på, at markedet er mættet, og de kommer til at tage omsætning fra hinanden nu.«Michael Løve fremhæver også, at kundestrømmen så småt er ved at løbe i Superbrugsens retning igen. Det skyldes den liberaliserede lukkelov, mener han, men også at supermarkederne omsider har grebet i egen barn.

»På mit eget supermarkeds vegne og på andre ikke-discounteres vegne, tror jeg, at vi har været langsomme om at erkende, at det prisniveau, vi har holdt, har været for højt i forhold til discount. Historisk har supermarkederne tilladt sig at have højere priser, fordi vi tilbød en højere kvalitet, men det er bare ikke nok længere. Discount er blevet benchmarket, og hvis man prissætter for højt i forhold til discount, er man ikke i markedet.«

Kannibalerne kommer

At de discountkæder, der æder markedsandele, måske snart skal ty til kannibalisme for at få stillet vækstsulten, er også noget, som Henning Bahr fra Retail Institute forventer, men det er langtfra en klar tendens

»Der er allerede en kannibalisering. Men tingene kan ikke ridses helt klart op, for det er et nuanceret billede. Men det er klart, at når der i en provinsby kommer den sjette discountbutik, kommer der en stigende kannibalisering. Netto lukrerer for eksempel på den nye søndagslukkelov på bekostning af nogle af de andre discountkæder i stedet for det lokale supermarked, for det har fået hug for længst, « siger han.

Hug uddeles der ikke kun til supermarkederne. Den kendte kok og debattør af danskernes madkultur Søren Gericke har ikke meget vilovers for kvaliteten af den discountmad, som danskerne tilsyneladende sætter så stor pris på.

»Vi lever for dårligt, og vi får for meget junk. Jeg siger ikke, at discount behøver være junk, men man har en gang imellem indtrykket af, at når man køber noget til 9,95, så kan man se, at der ikke kan være råvarer i for 9.95,« siger han og udtrykker sin klare holdning til danskernes indkøbsvaner:

»Folk siger, de ikke har råd til ordentlige råvarer, men de har råd til fladskærme og rejser. Prøv at tænke på det, I skal have i dagligdagen, som skal gøre jer glade og energifyldte. Der er ikke nogen ånd i de ting, de er presset så meget, at ånden er væk.«

Men selv om Søren Gericke revser discountmadens kvalitet, og selv om discountkæderne skulle begynde at æde hinandens omsætning – og selv om Michael Løve ser kunderne vende tilbage til sine butikker – er der i hvert fald to kunder i Kongens Lyngby, der ikke sådan lige skifter indkøbsvaner.

»Jeg skal nok herned i morgen igen, går jeg ud fra,« siger Paula Gunnersen.

»Eller i aften, hvis jeg har glemt noget. Jeg var faktisk hernede to gange i går,« siger Anny Hansen og griner lidt med sin veninde.

»Lad os bare sige det sådan, at det her er vores butik,« siger Paula Gunnersen og betaler for sine tre appelsiner og et karton med fløde.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere