Del : SMS
Berlingske Business

Dan Jørgensens store supermarkedseksperiment

16BUSale-no-16-Foedevarermi.jpg
»Det er jo min yndlingsøl,« udbryder Dan Jørgensen og tager en lokal øl ned fra reolen. Brugsuddeler Brian Houborg Christensen er stolt af sin butik og er spændt på, hvordan butikkens indretning kan have betydning for slagsmønstret.

Hvad vil ministeren gøre, når han får sit eget supermarked, så han kan påvirke danskerne til at spise sundere? Coop, der opfatter sig selv som en pionér inden for øko-varer, stiller en butik til rådighed for den rapkæftede minister.

Artiklen fortsætter under annoncen

Revolutionen starter i et supermarked i Odense. Det lyder ikke indlysende, men over den næste måned skal en mindre madrevolution udspille sig i SuperBrugsen i Odense-bydelen Hjallese.

Coop har nemlig stillet butikken til rådighed for fødevareminister Dan Jørgensen (S), så han kan prøve at få danskerne til at bide i det økologiske æble og lade buræggene blive på hylden, uden at det går ud over indtjeningen.

»Hele projektet handler om, hvordan vi kan få folk til at vælge det sunde alternativ, alt efter hvordan vi indretter en butik,« siger Dan Jørgensen.

dan j i brugsen

Coops direktør Peter Høgsted var i sommer noget utilfreds med Dan Jørgensens kritik af den danske detailhandel. Dan Jørgensen ville have slikket væk fra børnehøjde, langt flere økologiske varer, og han mente, supermarkederne skulle tage ansvaret. Nu får Dan Jørgensen selv muligheden for at afprøve det i praksis.I 2012 var 7,6 procent af alle danskernes indkøb økologiske, og Danmark er det land i verden, hvor økologi har den højeste markedsandel. Dan Jørgensen vil have det tal endnu højere, og eksperimentet på Fyn skal afprøve, hvordan det kan lade sig gøre.

»Coops sats på økologiske varer har virket,« mener brugsuddeler Brian Houborg Christensen, mens han stolt viser sin butik frem. Han skal lave om i butikken, før »Dans supermarked« åbner på lørdag.

gh

Adfærdsforsker Pelle Guldborg Hansen er blevet valgt af Dan Jørgensen til at være videnskabens stemme i eksperimentet. Han forsker i begrebet nudging, der betyder, at man puffer folk i en bestemt retning ved hjælp af indretning, mærkning, skiltning og meget andet.

En af de ting, Pelle Guldborg Hansen vil puffe kunderne i retning af ,er de lokale, fynske varer.

»Man skal se Fyn, før man ser varen,« siger Pelle Guldborg Hansen.

Dan Jørgensen får øje på nogle fynske produkter, da han bevæger sig hen i øl-afdelingen. Her må, ifølge ministeren, være optimal mulighed for at sælge lokalt til butikkens kunder.

Pix-netto

»Det er jo min yndlingsøl,« siger ministeren begejstret og hiver en fynskproduceret Ale No. 16-øl ud af hylden.

Brugsuddeleren fortæller, at de også har en frugtavler bare ti kilometer væk, og det er netop den slags historier, Pelle Guldborg Hansen vil sælge til kunden. Billedet af den lokale avler, der har plukket æblerne dagen inden, får folk til at købe de lokale varer.

Skub kunderne væk fra slikket

Det handler ifølge adfærdsforskeren ikke kun om at fremhæve de gode varer. Det handler også om at gøre kunderne opmærksomme på, hvad de køber.

»Nogle varer kommer i skammekrogen med mindre belysning og høj musik. Så vælger folk det fra,« siger adfærdsforsker Pelle Guldborg Hansen.

Dan Jørgensen vil have danskerne til at spise sundere, og det er muligt ved hjælp af nudging, mener Pelle Guldborg Hansen.

»Detailhandlen benytter sig allerede af nogle trick, som får folk til at opføre sig på en bestemt måde. Store poser og kurve får folk til at købe mere. Det er nogle af de trick, vi vil benytte os af – bare til at få folk til at spise sundere,« siger Pelle Guldborg Hansen.

Dans store eksperiment

Dan Jørgensen har som få fødevareministre før ham skabt debat med nationalret, grisetransport og økologi. Han er overbevist om, at debatten flytter danskerne.

Pix-Irma

»Jeg tror, at forbrugerne vil belønne de kæder, som i fremtiden tager de her initiativer og ikke kun tænker på bundlinjen, men også tænker lidt på et samfundsansvar. Debatten får folk til at stille højere krav til supermarkederne,« siger ministeren.

Mens Dan Jørgensen snakker om, hvordan forbrugerne skal tage flere nødder og færre slikposer, trasker to teenagere forbi. De har hver sin halvanden-liters cola og chipspose under armen. Ikke alle har omfavnet Dan Jørgensens madrevolution endnu.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere