Berlingske Business

Dagrofas kaptajn sætter kursen mod en fordobling af omsætningen

Torsdag: Per Thau
Dagrofas topchef, Per Thau, ynder at sidde ved roret i både detailkoncernen og båden. Privatfoto

Måske kan der virke langt fra saltvand og sejlads til jakkesæt og regnskaber. Men chefen for Danmarks tredjestørste dagligvarekoncern, 46-årige Per Thau, er en mand, der har befundet sig i toppen af begge felter.

Artiklen fortsætter under annoncen

Da Per Thau var bedst, lå han blandt verdens 75 bedste inden for matchrace. En intens sejlsport, hvor de små marginaler afgør, om man vinder eller taber.

Konkurrenceelementet er også at finde på det dagligvaremarked, hvor Per Thau navigerer nu. I 2010 fik han job i en af landets største dagligvarekoncerner Dagrofa og blev senere koncernchef. I de første år under hans ledelse har resultaterne ikke været prangende, men nu ser skuden ud til at være stabiliseret.

»Jeg kom til et gammelt skib, som konkurrenterne sejlede forbi,« siger Per Thau.

Rema 1000 slår andre supermarkeder på kundetilfredshed
For abonnenter LÆS MERE : En vild kamp om kunder og markedsandele

Sejlsporten trådte i baggrunden, efterhånden som erhvervskarrieren fyldte mere og mere, og i dag er ambitionerne på matchracefronten skruet ned. Til gengæld er målsætningerne i Per Thaus arbejdsliv stadig høje. I sidste uge meldte han ud, at Dagrofas detailomsætning skal runde 30 mia. kroner inden for 10-15 år. Det er mere end en fordobling af koncernens nuværende detailomsætning.

Nogle vil anse en sådan målsætning for urealistisk, men for Per Thau er det bedre at have drømme at gå efter end at være retningsløs. Når man sejler, kan man lægge en kurs, men det er umuligt at forudsige en storm. Det ubekendte kræver en omstillingsevne, som er vigtig på vandet – og også som direktør.

Det handler om at vinde

Før Per Thau kom til Dagrofa, var han en årrække i Unilever og Coop, hvor han de sidste år var direktør for kædens problembarn Kvickly, som heller ikke Thau formåede at rette op. Det blev til en fyreseddel efter to et halvt år.

»Man skal forsøge at læne sig så langt ud over rælingen, som man kan, for at finde ud af, hvor grænsen går. Er man heldig, så rykker den sig. Men det er også her, man risikerer at lave fejl,« siger Per Thau.

Han har haft ledergrupper med på vandet ved Skovshoved. Selv om det nu handler mere om teambuilding end om verdensranglisten, giver det stadig mening at lægge fra kaj. For som Per Thau siger: »Erhvervslivet er jo en konkurrence. Det handler om at vinde og gøre det bedst.«

aa

Sejladsen har også spillet en anden vigtig rolle i hans liv. Han mødte sin kone på en matchracebåd: En dag manglende han en gast, og en kvinde kom med ombord – og blev. Havet er nu en fælles passion for hele familien.

Koncernchef i Dagrofa, Per Thau.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Frem mod sidste runde i det franske præsidentvalg er Sampension særlig opmærksom på faktorer, der kan ryste eurozonen.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen