Del : SMS
Berlingske Business

Da lego blev et narkolaboratorium

pix-legoelgo
Et af de meget omtalte Lego-universer er narkolaboratoriet, der bygger på tv-serien Breaking Bad. Det amerikanske firma Citizen Brick står bag. 

Lego er ikke længere klassiske klodser og figurer. Flere firmaer producerer universer med narkolaboratorium og krigsudstyr uden om Lego. Koncernen har ikke tænkt sig at sætte ind over for bølgen af anderledes Legosæt.

Artiklen fortsætter under annoncen

En legofigur klædt i nissehue og strikket sweater belagt med juletræer og rensdyr. En hippie med en bong i hånden. Eller en heavy metal fan med kæder og læderjakke.

Legofigurerne er i dag langt mere end en grydefrisure og anonymt tøj. Uden om Lego bliver der nemlig lavet Legosæt, der involverer både narkolaboratorium og soldater. Temaer der ikke bliver fundet i Legos egne æsker, men bliver lavet af et stigende antal firmaer især i USA.

Et af firmaerne er Citizen Brick. Det er kunstneren Joe Trupia fra Chicago, der står bag. Han gør en dyd ud af at lave Legos samlesæt om til egne kreationer. Senest kom et narkolaboratorium fra tv-serien Breaking Bad på markedet. Et sæt bestående af 500 dele med alt fra seriens hovedpersoner til overvågningskameraer og kolber til kemikalier.

En anden spiller er BrickArms, der er stiftet af amerikaneren Will Chapman. Hans søn ville gerne rekonstruere anden verdenskrig ud af Lego, men havde ikke delene til det. Det blev inspirationen til firmaet, der i dag laver figurer og våben. Will Chapman køber de rigtige Legofigurer og maler derefter uniformerne på.

Lego_samler_1

Det er samme procedure som Citizen Brick. Firmaet producerer ikke selv figurer og klodser, men køber dem i stedet fra Lego. Hele kunsten ligger i print og udvikling af nye temaer. Det står i modsætning til andre firmaer, der kopierer alt fra Lego og selv forsøger at gøre kunsten efter med produktion af de populære klodser. 

For nogen har det virket stødende, at Legos figurer og klodser pludselig bliver sat i forbindelse med et narkolaboratorium og krig. For Breaking Bad fans og Lego-entusiaster har der været jubel.

Joe Trupia har til The Wall Street Journal fortalt, at han forsøger at opføre sig respektfuldt over for Lego, når han udvikler nye ideer til temaer.

»Jeg sætter mig for at lave emner, som jeg ved, Lego aldrig vil kaste sig ud i, men som stadig bevarer Legos særprægede æstetisk og kvalitet,« siger han til The Wall Street Journal.

Temaer som krig, der bliver taget op af firmaerne, strider mod Legos filosofi og er ikke emner, som koncernen berør. Derfor bliver der heller ikke gjort meget ved situationen. Lego-entusiasterne får lov til at leve deres eget liv.

Lego har hverken stejlet over det ene eller andet produkt. I forbindelse med lanceringen af narkolaboratoriet meddelte koncernen, at den ikke har noget imod, at der er en voksende skare, der skaber nye universer ud af Lego.

»Legos klodser bliver brugt til en række forskellige formål, af folk der ikke har noget med Lego Koncernen at gøre - mest iøjnefaldende blandt voksne fans. Nogle gange udforsker de deres personlige interesser og det, de er passionerede omkring, og bruger legoklodser som et medie til at skabe modeller, som vi aldrig kunne finde på at støtte op om eller sætte i produktion, fordi de ikke er i overensstemmelse med vores værdier,« siger Mads Nipper, der er marketingdirektør og medlem af Legos koncernledelse.

Så længe det står klart, at Lego hverken har godkendt eller sponsoreret Breaking Bad-sættet og andre produktioner, så mener koncernen, at Citizen Brick har overholdt den Fair Play-politik, der er lagt.

»Citizen Brick, der står bag modellen, har på deres hjemmeside anvendt vores Fair Play Policy i forhold til kommunikationen i forbindelse med modellen, og selvom vi ikke støtter op om modellen, så har Citizen Brick fulgt vores retningslinjer ved at gøre det klart, at der er tale om et produkt, der ikke er skabt af Lego Koncernen, og som vi ikke bakker op omkring,« forklarer han.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere