Del : SMS
Berlingske Business

Coop tur-retur

29BUSHoegsted-bagside.jpg
Peter Høgsted bliver ny administrerende direktør i Coop. Foto: Mads Nissen

Coops nye topchef har en fortid som butiksassistent i koncernen. Men det er som kreativ, kontroversiel og idealistisk chef i IKEA-koncernen, at han især har gjort sig bemærket.

Artiklen fortsætter under annoncen
Det kommer ikke som den helt store overraskelse, at det bliver Peter Høgsted, der får jobbet med at ruske op i Coop-gruppens butikker Fakta, Brugsen, Kvickly og Irma i de kommende år.

Ruske op er netop noget af det, Peter Høgsted er god til. Både i indgroede vaner og tankegange, i ledelsen og i butikkers indretning, hvis det er nødvendigt. Og det går ikke altid stille af.

Den 44-årige randrusianer var en fremtrædende og debatskabende figur i Danmark for den svenske boligkæde IKEA i perioden 1995 til 2003. Efter at have arbejdet sig op fra butiksassistent i OBS-kæden til marketing- og personalechef hos Coop blev han i 1995 HR-chef i IKEA, hvor han endte som landechef.

Han skabte debat, da han hævede månedslønnen til kasseassistenter i IKEA med 4-5.000 kr., og afstedkom vrede reaktioner fra dele af befolkningen og det politiske establisment, da IKEA som én af de første virksomheder droppede et forbud mod, at medarbejdere gik med religiøs hoved­beklædning.

Allermest furore skabte Peter Høgsted dog, da han som øverste chef for IKEA i Danmark i 2002 besluttede, at IKEA ikke længere ville betale for medarbejdernes julefrokost men i stedet holde en årlig sommerfest, hvor medarbejdere af alle religiøse overbevisninger kunne deltage. Han blev anklaget for at ville afskaffe julefrokosten i IKEA og modtog endda dødstrusler.

Men Peter Høgsted var ikke kun kontroversiel i sin tid hos IKEA i Danmark. Når det gjaldt markedsføring, fik han ry for at være en af dansk erhvervslivs mest kreative unge navne.

Selv kaldte han sig »boligaktivist«, mens han i Berlingske Business Magasin i 2007 fik prædikatet »direktionens enfant terrible«.

Med en blanding af idealisme, underspillet humor, kækhed og skæve ideer vakte han opsigt ikke kun i Danmark, men også hos IKEAs topledelse.

Peter Høgsted, der som student droppede planerne om at tage en akademisk uddannelse på Handelshøjskolen til fordel for at gå den praktiske vej, afslørede over for Businessmagainet, at han ikke har tålmodighed til at være med meget mere end ti minutter ad gangen, når det handler om detaljeplanlægning, budgetter og skatteplanlægning, og han erkendte også, at han kunne være frustrerende for sine omgivelser, fordi han gerne ville forandringer og gerne hurtigt.

I 2003 forlod Peter Høgsted Danmark for at blive chef for IKEA i Storbritannien. Den svenske kæde kunne ikke ligefrem bryste sig af succes i England på det tidspunkt. Kædens image var elendigt, og køerne ved kassen var alt for lange,

Høgsted løste problemerne ved bl.a. at bygge en mezzanin-etage på de eksisterende varehuse, udvide åbningstiderne til midnat og skifte 450 administrative ledere ud med 800 kundemedarbejdere.

Hans indsats sendte ham i 2005 op i IKEAs koncernledelse, hvor han blev øverste chef for region Midteuropa, indtil han i 2008 ganske overraskende rykkede til Storbritanniens svar på Silvan, gør-det-selv-kæden Kingfischer.

Her blev han chef for kædens internationale aktiviteter, blandt andet med ansvar for ekspansion i Kina. I de britiske medier blev han rost for sine resultater, men i forbindelse med en større omorganisering af ledelsen i begyndelsen af 2012 blev hans job »overflødigt«, som det hed i en pressemeddelelse fra virksomheden.

Da hans konkurrenceklausul med Kingfisher udløb denne sommer, meldte han sig på banen hos headhuntere, og han var ikke sen til at slå til, da en headhunter kontaktede ham på vegne af hans gamle arbejdsplads Coop.

Foreløbig venter alle med spænding på, hvad Peter Høgsted finder på i Coop. Selv om det er her, han trådte sine detailhandelsmæssige barnesko, er det at stå i spidsen for en dagligvarekoncern et nyt kapital efter en årrække med saml-selv-møbler og derefter gør-det-selv-udstyr.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere