Del : SMS

Coop og Dansk Supermarked lover billigere varer efter nytår

BT
Fedtafgiften betyder en ekstra betaling på 16 kr. per kilo mættet fedt, indtil den bortfalder ved årsskiftet. Foto:

Det skal komme kunderne til gode, at fedtafgiften bortfalder, og derfor bliver priserne på de fede fødevarer skruet tilbage til niveauet før afgiften, når butikkerne åbner igen efter nytår.

Artiklen fortsætter under annoncen

Hvis du har hang til tandsmør, så kan det betale at smøre et lidt tyndere lag på brødet og vente til efter nytår med at købe en ny pakke.

I hvert fald er begge de to største dagligevarekoncerner herhjemme enige om, at det skal komme kunderne til gode, at fedtafgiften fordufter efter første januar. Den omstridte afgift vil frem til nytår betyde 16 kroner ekstra per kilo mættet fedt.

"Vi sætter priserne ned en-til-en på alle de varer, der har været berørte af fedtafgiften, og det kommer til at ske fra den 2., hvor alle vores butikker igen har åbent efter nytår," siger kommunikationschef Jens Juul Nielsen fra Coop, der blandt andet driver Brugsen-, Fakta- og Irma-supermarkedskæderne.

Samme melding lyder fra Dansk Supermarked, der driver Netto, Bilka og Føtex.

"Vi holder, hvad vi lover. Derfor vil kunderne hos os fra 1. januar opleve, at smør, fløde og svinekød m.m. falder i pris, øre for øre svarende til, at fedtafgiften nu er væk," siger Morten Petersen, indkøbsdirektør i Dansk Supermarked, i en pressemeddelelse.

Når fødevarepriser stiger, siger kritikere, at forhandlerne "glemmer" at sætte salgsprisen ned, når råvarepriserne igen falder. Det vil begge dagligvarekoncerner imidlertid gerne mane til jorden.

"Vi har været med hele vejen i kampen mod fedtafgiften, fordi vi kunne se, at den gjorde, at vi mistede kunder til grænsehandlen. Derfor ville det være stik imod vores interesser, hvis vi ikke lod det komme kunderne til gode, når afgiften forsvinder," siger Jens Juul Nielsen.

Forbrugerrådet glæder sig over meldingen om lavere priser, men mener samtidig, at der bør holdes øje med, om supermarkederne faktisk justerer priserne, når råvarepriserne falder.

"Både med kaffe og brød har vi set, at når udgifterne stiger, bliver de dyrere. Men når udgifterne falder, bliver varerne ikke tilsvarende billigere. Det er vigtigt, der bliver holdt øje med det. Jeg tror, det er en opgave for konkurrencemyndighederne at tage fat på," siger afdelingschef Vagn Jelsøe til DR Nyheder.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere