Del : SMS
Berlingske Business

Coop og Arla slutter fred

coop
Snart kan der igen komme blandt andet Klovborg ost og Karolines Køkken i indkøbsposerne, hvis man handler i Superbrugsen eller en anden af Coops butikker. Foto: Jeppe Bjørn Vejlø

Efter at have tabt millioner af kroner på at bekrige hinanden har Arla og Coop besluttet at stoppe priskrigen, hvilket giver flere Arla-oste til danskerne. Coop er dog stadig i åben krig med Carlsberg.

Artiklen fortsætter under annoncen

To af Danmarks største dagligvarekoncerner begraver stridsøksen efter en lang og dyr priskrig i 2013.

Mejerikoncernen Arla og detailkoncernen Coop har været dybt uenige om priser og vilkår, hvilket har fået Coop til at smide en lang række Arla-produkter, herunder Klovborg-ost og Karolines Køkken, ud af sine cirka 1.200 dagligvarebutikker.

Det har betydet, at danskere er gået forgæves efter Arla-produkter i både Fakta og Superbrugsen, og at samhandlen mellem de to giganter er dykket med et trecifret millionbeløb. Indtjeningen er også blevet ramt hos både Coop og Arla, og det har gjort så ondt på begge parter, at de er blevet tvunget tilbage i armene på hinanden. Parterne har ifølge Berlingske Business’ oplysninger ført forhandlinger i flere måneder, inden de i denne uge har sat underskrift på en forsoningsaftale. Den skal sikre dem markant mere samhandel i 2014 og en ny chance for at hæve indtjeningen.

»Aftalen betyder, at vores samhandel i 2014 vil blive øget med et betydeligt trecifret millionbeløb,« siger Jens Juul Nielsen, informationsdirektør hos Coop, der står bag kæder som Irma, Fakta, Superbrugsen og Dagli’Brugsen.

pix-Netto

Konkret betyder aftalen, at produkter som Klovborg-ost, Apetina, Puck og Karolines Køkken og andre kommer tilbage på hylderne hos Coop 1. januar. Derudover genoptager parterne samarbejdet om udvikling af nye produkter, konsulentbesøg i butikkerne og markedsføring. Det betyder, at de omtalte produkter også vil komme i Coops mange ugentlige tilbudsaviser.

Dog får Arla ikke lov at sælge sin økologiske mælk »Harmoni« i Coops 1.200 butikker. Da Arlas produkter blev pillet af hylderne, satte konkurrenten Thise sig solidt på den økologiske del af mælkesalget, og det ser Coop ingen grund til at ændre på.

»Vi har et unikt samarbejde med Thise om den økologiske mælk, og det er der ikke planer om at ændre på,« siger Jens Juul Nielsen.

Arla er glad for at komme tilbage på hylderne i Coop med en stribe af sine produkter. Dog ærgrer mejerigiganten sig over, at det ikke er lykkedes at få den økologiske mælk ind i Coops mange butikker igen, for netop økologisalget forventes at vokse de kommende mange år.

»Vi vil gerne sælge vores økologiske mælk i de store kæder, men det er korrekt, at det ikke er lykkedes at få det med i 2014-aftalen med Coop,« siger Arla Danmarks kommunikationsdirektør Kasper Ibsen Beck, der håber, at Arla senere kan presse økomælken ind i Coops kølemontre.

Topchef Henrik Brandt, Royal Unibrew

Coops indkøbere har for år tilbage haft ry for at være tøsedrenge ved forhandlingsbordet og nemmere at forhandle priser og vilkår med end indkøberne hos rivalen, det Mærsk-ejede Dansk Supermarked. Det image har Coop dog fået ændret på de senere år, og særligt i 2012 og 2013 har Coop vist sammenbidte tænder og vedholdenhed ved forhandlingsbordet. Både små og store leverandører har fortalt Berlingske Business, hvordan tonen under forhandlingerne er skarpere end nogensinde.

Magtkampen med giganten Arla er således langt fra enestående. Også Carlsberg har smagt Coops mere barske tilgang ved forhandlingsbordet, og da Carlsberg for et lille års tid siden ikke ville sælge sine øl og sodavand billigt nok, smed Coop resolut en meget stor del af Carlsbergs sortiment ud af både butikker og tilbudsaviser. Det afslørede avisen tilbage i april. Parterne har siden gentagne gange fortalt, at de forsøger at finde tilbage til hinanden, og Dagbladet Børsen kunne for to uger siden fortælle, at de to parter nu var tæt på at begrave stridsøksen.

Det er dog ikke sket endnu. Carlsberg har ikke fået mere plads på Coops hylder, og det er uvist, om Carlsberg i år formår at gøre Arla kunsten efter og genskabe et nært og velfungerende forhold til Coop.

»Vi forhandler stadig med Carlsberg i dag om at få flere af deres produkter tilbage i butikkerne,« siger Jens Juul Nielsen.

Coop fik så sent som for en måned siden ny topchef, da Peter Høgsted overtog direktørstolen fra den fyrede Jesper Lien. Mange leverandører og iagttagere af dansk dagligvarehandel venter spændt på, om det lykkes Høgsted at genskabe det gode forhold til nøgleleverandører. Men det handler ikke bare om at bløde op og være gode venner i dagligvarebranchen, der samlet set omsætter for over 100 mia. kroner hvert år. Forhandlinger med leverandører i dagligvarehandelen er en magtkamp af stor betydning, fordi en enkelt underskrift på en årlig leverandøraftale kan flytte mange millioner kroner på både top- og bundlinje.

»Vi forsøger hele tiden at vedligeholde gode relationer med vores leverandører, og jeg synes ikke, at man kan bruge Arla-historien til at sige, at vi nu igen er blevet mere forsonlige. Vi kæmper hver dag hårdt for at få de bedste betingelser og priser, og nogle gange må vi sætte hælene i. Det gør vi ikke for at genere vores leverandører, men for at kunne give vores kunder de bedste priser,« siger Jens Juul Nielsen.

Coops beslutning om at takke nej til en meget stor del af Carlsbergs sortiment har ikke bare kostet sure kunder i Coops butikker. Det har også haft direkte effekt hos Carlsberg, da ølkoncernens andel af det danske marked er barberet ned med 3,2 procentpoint i årets første ni måneder. Til gengæld jubler Carlsbergs konkurrent Royal Unibrew, der har øget sin omsætning betydeligt i Danmark efter at have fået markant større sortiment i Coops mange butikker.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere