Berlingske Business
LIVE
17:58 På gensyn i morgen

Coop-boss gør klar til slå store supermarkedskæder sammen

Pix-Høgsted
Peter Høgsted, administrerende direktør i Coop, vil samle Kvickly, SuperBrugsen og Dagli'Brugsen under ét navn. Han er allerede i gang med at samle kæderne i den bagvedlæggende struktur. Foto:

Peter Høgsted lufter igen sine tanker om at lægge Coops kæder sammen, så Kvickly, SuperBrugsen og Dagli'Brugsen får samme navn.

Peter Høgsted, administrerende direktør i dagligvaregiganten Coop, ser gerne en sammenlægning af kæderne Kvickly, SuperBrugsen og Dagli'Brugsen, så de alle får samme facade.

I et interview med Økonomisk Ugebrev fortæller Peter Høgsted om den nye strategiplan frem mod 2020, og her står det klart, at Peter Høgsteds næste træk meget vel bliver et opgør med kædestrukturen i Coop.

Høgsted

»Jeg tror, at vi nærmer os et opgør med kædedannelsen og en mere lokal butik igen. Hver butik kan så differentiere sig lokalt. Hvorfor skal der eksempelvis være de samme varer og samme tilbud i butikken i Hornbæk som i Hanstholm, når nu indkøbsmønstrene er vidt forskellige? Så vil det være mere relevant at have en fælles paraply med navnet COOP for alle butikkerne. Det er det naturlige næste step for os,« siger Peter Høgsted til Økonomisk Ugebrev.

Det opgør har Høgsted lagt op til længe. Allerede i den igangværende tre-årige strategiplan er Coop-ledelsen i fuld gang med at gøre op med kæderne i den bagvedliggende struktur. Det er ganske store forandringer i Coops organisation og vil gøre det nemt at samle kæderne udadtil.

Økologi-formand: Økologi-besparelser skader lokal vækst Salge

Som topchef for en organisation som Coop med flere selvstændige enheder er det imidlertid ikke en beslutning, man kan tage fra den ene dag til den anden. Derfor går Peter Høgsted frem med så små skridt, som den karismatiske topchef er i stand til. Høgsted understreger over for Økonomisk Ugebrev, at »intet formelt er besluttet.«

Berlingske har tidligere beskrevet, hvordan Peter Høgsteds brydetag med Coop har skabt uro i organisationen, hvor flere selvstændige brugsforeninger har ytret utilfredshed med en topstyret ledelse. Senest valgte en af de ældste og største brugsforeninger at gå til konkurrenten Dagrofa og blive Meny-forretning.

Pix-Brugsen

Peter Høgsted kom til Coop i 2014, hvorefter han fremlagde en offensiv strategi for virksomheden. Udgangspunktet er at ændre og udvide dagligvaremarkedet i stedet for at kæmpe om markedsandele med konkurrenter, hvor den største er Dansk Supermarked.

Indtil videre har strategien dog ikke haft gennemslagskraft i regnskabsbøgerne. Sidste årsregnskab viste en tilbagegang på ikke mindre end næsten 400 millioner kroner i forhold til resultetet året før.

Mens resultatet for Coop og de selvstændige brugsforeninger for regnskabsåret 2015 landede på 632 millioner kroner, måtte dagligvarekoncernen i 2016 se resultatet falde drastisk til 254 millioner kroner. Med en omsætning på 45,2 milliarder kroner var omsætningen stort set på samme niveau som i 2015.

Coops adm. dir. Peter Høgsted fortæller om et rigtig dårligt 2016.

Ifølge Berlingskes oplysninger er idéen om kædesammenlægning allerede blevet nævnt på møder internt i organisationen, hvor alternative facader har været præsenteret.

07BUSPix2-Peter-H-gsted-120.jpg

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen