Del : SMS
Berlingske Business

Coop æder sig ind på take-away

02BUS20151223-164738-2-1219.jpg
Koncerndirektør for Coop Gregers Wedell-Wedellsborg ser frem til satsningen af færdiglavet take-away-mad blandt andet i samarbejde med Cofoco og Meyer. Fotograferet onsdag den 23. december 2015 i SuperBrugsen på Vesterbro.

Med et udvidet sortiment af færdigretter fra blandt andre Meyers og Cofoco går dagligvarekoncernen Coop efter at tage markedsandele fra traditionel take-away. Den nye satsning bliver rullet ud i 400 Kvickly-, SuperBrugsen- og Irma-butikker og forventes at øge Coops omsætning med en milliard kroner alene det første år.

Artiklen fortsætter under annoncen

Aftensmaden i de danske hjem består i dag lige så vel af pizza fra det lokale pizzeria som af frikadeller og kartofler tilberedt fra bunden. Danskerne skifter med andre ord madvaner, og nu sætter dagligvarekoncernen Coop ind med en af de største satsninger nogensinde for at udnytte danskernes stigende efterspørgsel på take-away.

02BUSPeter-H-gsted-153149.jpg

I løbet af de kommende måneder åbner Coop nye afdelinger i 400 Kvickly-, Superbrugsen- og Irma-forretninger, hvor kunderne kan finde et udvidet sortiment af færdigretter blandt andet fra de to populære madsteder Meyers og Cofoco. Koncerndirektør i Coop, Gregers Wedell-Wedellsborg, fortæller, at det nye såkaldte »C-måltidsmarked« kommer til at omfatte 70 forskellige måltidsløsninger.

»Det er en ny destination i supermarkederne, hvor man kan finde omkring 70 hurtige aftenmåltider. Vi har brugt tid på at teste og tale med vores kunder og medlemmer, og de vil gerne have hjemmelavet mad, men det skal også tit bare være nemt,« siger Gregers Wedell-Wedellsborg, som er ansvarlig for det nye koncept.

Ifølge koncerndirektøren skal det nye færdigmadkoncept være et alternativ til de dage, hvor man ikke orker at lave mad, men i stedet tager en pizza eller noget andet take-away med hjem til aftensmaden. Fra dagligvaremarkedet kan Coop-ledelsen og andre aktører med misundelse se på et take-away-marked, der vokser med fem-otte procent om året og inklusiv restauranter ligger på omkring 30 milliarder kroner i omsætning.

stina2

Mens dagligvarehandlens samlede omsætning ligger mere eller mindre stabilt på 100 milliarder kroner, er der altså vækst at hente på markedet for take-away, og det er her, Coops ledelse vil forsøge at møve sig ind med de nye færdigretter. Alene det første år med det nye koncept forventer Coop at øge omsætningen med en milliard kroner. I forvejen sælger Coop for en millard kroner færdigrretter, men med udrulning af et decideret marked for færdigretter i 400 butikker er der optimisme hos Gregers Wedell-Wedellsborg.

»Hvis de klarer sig lige så godt, som de testbutikker, vi har lavet, så rammer vi den målsætning. Vi går ind i det her med en rigtig god fornemmelse,« siger han.

Begynder med 60-70 retter

Coops »C-måltidsmarked« kommer til at omfatte både traditionelle retter som boller i karry og lasagne og mere eksotiske retter som chiken masala. I første omgang lancerer Coop 60-70 måltidsløsninger, men der vil komme flere tid, hvis der er salg i de nye produkter.

»Det har været en barriere, at kunderne hurtigt kom igennem sortimentet, så vi har forsøgt med en blanding af mange forskellige retter, som man også ser i udlandet,« siger Gregers Wedell-Wedellsborg.

Dorte Wimmer fra Retail Institute Scandinavia har arbejdet med detailhandel og forbrugeradfærd i over 15 år, og hun mener, Coop »rammer godt ned i tidsånden« med koncernens nye satsning på færdigretter. Dog er netop udvalg og kvalitet afgørende faktorer for, om det lykkes for Coop at få danskerne til at vælge færdigretter til aftensmad, særligt når det kommer til de yngre forbrugere, mener Dorte Wimmer.

»Det afhænger rigtig meget af, hvordan Coop får eksekveret på det. Det skal være ordentlig kvalitet, og det skal være et interessant sortiment. Hvis ikke de rammer rigtigt første gang, risikerer de, at kunderne ikke kommer tilbage igen,« siger hun.

Til gengæld mener Dorte Wimmer, at timingen er rigtig. Blandt andet i England er færdigretter udbredt i stort set alle supermarkedskæder, og den tendens vil også ramme de danske forbrugere.

»Jeg tror, danskerne er klar til det. De efterspørger helt klart den her form for mad,« sigger Dorte Wimmer, som peger på generationen mellem 15 og 33 år som primære aftagere af færdigretterne. Selv har Coops ledelse også et håb om at ramme børnefamilier, men Dorte Wimmer har svært ved at forestille sig, at familier vil bruge 50 kroner per måltid til en familie på fire eller fem. Til gengæld ser hun store muligheder i unge op til 33 år.

»De unge køber dobbelt så meget take-away som de ældre. De vil rigtig gerne have det nemt og bekvemt, men de er samtidig meget bevidste om sundhed. Så hvis Coop kan lave nogle gode alternativer til for eksempel pizza, så tror jeg helt klart, det kan sælge,« siger Dorte Wimmer, som blandt andet baserer sin viden på en omfattende forbrugerundersøgelse af generation Y udarbejdet af Retail Institute Scandinavia.

Klar om tre uger

De første 70 butikker er klar med C-konceptet i løbet af de kommende tre uger, og i begyndelsen af marts er konceptet udrullet i samtlige Kvickly-, SuperBrugsen- og Irma-forretninger. Til efteråret vil Coop teste konceptet i Dagli’Brugsen, og Gregers Wedell-Wedellsborg har også forhåbninger om, at Fakta kan komme med på vognen.

01BUSJens-Visholm2.jpg

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere