Del : SMS
Berlingske Business

Coca-Cola sidder sikkert på tronen: Stadig verdens bedste brand

pix-cola
Coca-Cola fastholder førertrøjen på som verdens bedste brand - for 13. år i træk. Foto:

Læskedrikken Coca-Cola holder sin førsteplads som verdens bedste brand, mens teknologi-giganten Apple stormer til tops og indtager en andenplads foran IBM, Google og Microsoft.

Artiklen fortsætter under annoncen

Teknologi-producenterne dominerer toppen i lister over verdens bedste brands 2012, som Interbrand netop har offentliggjort. Men på trods af, at de tunge tech-drenge fylder meget, så formår de ikke at skubbe Coca-Cola ned af listen. Læskedrikken fastholder sin 1. plads for 13. år i træk.

Virksomheden Interbrand har de sidste 13 år lavet en liste over verdens bedste brands, hvor de vurderer firmaets evne til at tjene penge på deres produkter, måden de påvirker forbrugerne, og hvordan de sikrer indtjeningen.

I år står det over hundrede år gamle sodavandsfirma Coca-Cola endnu en gang øverst på listen med en værdi på 77,83 milliarder dollar.

”Coca-Cola er jo historien om verdens bedste sodavand. Det er en historie, de har brugt milliarder på at opbygge med brug af de samme farver og logoet. Derfor kræver det enormt meget for andre brands at komme op på siden af dem,” siger Henrik Byager, der er strategisk rådgiver og branding ekspert.

pix-COCACOLA/


Hernæst følger iPhone-virksomheden Apple, der, trods den karismatiske grundlægger Steve Jobs’ død sidste år, er strøget til tops med 129 procent fra en ottendeplads i 2011 til andenpladsen i år med en værdi på 76,56 milliarder dollar.

IBM må grunde Apple lægge sig til rette på en tredjeplads efterfulgt af Google og Microsoft. Google kan med god grund juble over fjerdepladsen, da de har overhalet konkurrenten Microsoft og er vokset med 26 procent i brand-værdi.

Nye spillere på banen tæller Facebook, Pampers, Prada og Mastercard. Trods hård modvind og dykkende aktier har det sociale medie fået adgang til listen, der tæller 100 brands. Facebook, der i går rundede milepælen én milliard aktive brugere, får en 69. plads af Interbrand.

De øverste brands på listen er ikke blevet skiftet synderligt meget ud, på nær Apple, der er vokset med imponerende 129 procent til en andenplads. De andre hit i toppen har formået et fastholde pladsen mere eller mindre, hvilket kan tyde på, at de som brands fortsat udvikler sig.

apple_logo_business

”Statiske brands, de dør, fordi samfundet udvikler sig. Derfor skal de følge med samfundsforandringer, og det er det, som bl.a. Coca-Cola gør. De svømmer hele tiden foran: De følger ikke bare med tiden, de definerer tiden,” siger adm. direktør i kommunikationsvirksomheden Lead Agency, Kresten Schultz Jørgensen, der ligeledes har arbejdet som kommunikationsdirektør i The Coca-Cola Company.

Han omtaler sin tid i Coca-Cola som en ”livslang oplevelse”, fordi han her fik indblik i, hvordan verdens førende brand bruger en enorm mængde tid og kræfter på at forny sig.

”Det er jo ikke noget mysterium, at de ligger nummer ét. Det er den mest professionelle marketingsorganisation i verden – det fungerer faktisk mere som en global marketingstænketank end så meget andet,” siger Kresten Schultz Jørgensen.

Coca-Cola blev startet i 1886 i Atlanta, USA og kom første gang til Danmark i 1933, hvor den blev solgt i 19 cl. flasker på markedet.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere