Del : SMS
Berlingske Business

Cigarkæmpes børsindtog går op i røg

AndersColdingFriis_Cigar_Business
Man kan købe en stor pakke tudekiks og sætte sig over i hjørnet og spise dem. Eller man kan kigge på rammerne og finde den bedst mulige måde at arbejde inden for dem på. Vi gør det sidste,« siger Anders Colding Friis, adm. direktør i Scandinavian Tobacco Group Foto:

Scandinavian Tobacco Company sætter planerne om en børsnotering i bero efter et svagt 2013.

Artiklen fortsætter under annoncen

2013 blev dårligere end ventet for dansk-svenske Scandinavian Tobacco Group, som er en af verdens største cigarproducenter. Det skriver Børsen.

Indtjeningen faldt i årets første ni måneder fra 783 til 754 millioner kroner, og den faldende indtjening gør nu, at man må revidere planen om at børsnotere selskabet 1. oktober.

»2013 har været mere udfordrende, end vi som aktionærer regnede med. Tobak er ikke helt så nemt, som det har været. Godt nok er der en aftale, der udløber, men alle parter vil være interesseret i at se den bedst mulige værdi af Scandinavian Tobacco Group, og det får man nok ikke på baggrund af et forholdsvist svagt 2013,« siger Tommy Pedersen, direktør i Augustinus Fonden, til Børsen.

Fonden er den største af de to danske aktionærer. Den anden er tobaksfonden C.W. Obel, og planen om børsnoteringen blev lavet i 2010, da de to tobaksfonde gik sammen med den svenske tobaksgigant Swedish Match og dermed skabte Scandinavian Tobacco Group.

E-cigaretter

Fremtiden som cigarproducent ser heller ikke videre lys ud, når man kigger på de reguleringstiltag over for tobak, der er på tegnebrættet i både EU og USA.

EUs nye, strammere regulativer ventes at falde på plads i år. Og i USA vil man nu udforske mulighederne for helt at eliminere tobaksrygning - blandt andet ved større restriktioner på salget og en lovpligtig reducering af nikotinindholdet.

»Når det er virkeligheden, kan man gøre to ting. Man kan købe en stor pakke tudekiks og sætte sig over i hjørnet og spise dem. Eller man kan kigge på rammerne og finde den bedst mulige måde at arbejde inden for dem på. Vi gør det sidste,« siger Anders Colding Friis, adm. direktør i Scandinavian Tobacco Group, til Børsen.

Netop USA er et vigtigt marked for tobaksproducenten, som kort før jul indgik et samarbejde med den amerikanske rapper Jay-Z om markedsføringen af en ny cigar, »Cohiba Comador«.

Læs også: Markedsrapport: Danskerne dropper tobakken

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere