Del : SMS
Berlingske Business

Chokoladeproducent holder priserne i ro til efter jul

Sv. Michelsen
"Der er ingen tvivl om, at råvarerne bliver dyrere og dyrere. Det er den langsigtede trend. Vi er især ramt af højere priser på kakaobønner. Selv om det kan være fristende, kommer vi ikke med prisstigninger fra nu af og frem til jul, hvor vi hvert år har det største salg," siger Daniel Paetsch, administrerende direktør og medejer af Sv. Michelsen Chokolade. Foto:

Mens en af Danmarks største producenter af håndlavet luksuschokolade, Sv. Michelsen, holder priserne i ro til efter jul, er Frellsen på vej med prisstigninger på omkring 5 pct.

Artiklen fortsætter under annoncen
I de sidste uger er verdens chokoladesultne forbrugere blevet ramt af en dårlig nyhed. Priserne på chokolade stiger verden over.

Det er de skyhøje priser på kakao og nødder, mandler, marcipan og nougat, der har ført til, at giganter som bl.a. Hershey og Mars inden for kort tid har hævet priserne på industrielt fremstillet chokolade med henholdsvis otte og syv procent.

Chokolade


I går bebudede en af Danmarks største producenter af håndlavet luksuschokolade, Peter Beier, i Business.dk, at han også er tæt på at træffe beslutning om at hæve priserne.

Men i dag siger Sv. Michelsen, der er en af Danmarks ældste producenter af håndlavet luksuschokolade, at priserne bliver holdt i ro til det traditionelt store julesalg er overstået. 

"Der er ingen tvivl om, at råvarerne bliver dyrere og dyrere. Det er den langsigtede trend. Vi er især ramt af højere priser på kakaobønner. Selv om det kan være fristende, kommer vi ikke med prisstigninger fra nu af og frem til jul, hvor vi hvert år har det største salg. Det vil vi simpelthen ikke byde vores kunder. Vi har med rettidigt omhu dækket os af mod prisstigninger gennem de kontrakter, vi har indgået med råvareleverandørerne. Det kan man ikke gøre de næste 10 år, men det næste halve år har det været muligt," siger Daniel Paetsch, administrerende direktør og medejer af Sv. Michelsen Chokolade. 

Efter årsskiftet skal Sv. Michelsen i gang med at tegne nye kontrakter på kakao og andre råvarer.

"Til den tid må vi kigge på vores chokoladepriser, da konfektureafgiften jo også stiger," siger direktør Daniel Paetsch.

I. M. Frellsen, der med 40 butikker i Danmark er den største butikskæde i branchen herhjemme, har i mandags hævet prisen på tre stk. hjemmelavede chokoladestænger fra 50 til 55 kr., en stigning på 10 procent.

"Vi har ingen drastiske stigninger på vej i vores sortiment, men stigningerne bliver måske på fem procent på forskellige produkter. Og der vil også være produkter, hvor vi sætter prisen ned," siger direktør Peter Frellsen.

Aalborg Chokoladen, der fremstiller håndlavet chokolade, har allerede slugt prisstigninger. Firmaet hævede den 1. august sine priser med cirka fem procent.
 
"Jeg ved godt, at råvarepriserne på kakao vil stige. I mit tilfælde er det de stigende afgifter, der har ført til højere priser på chokolade," siger John Aslak Jensen, indehaver af Aalborg Chokoladen. 

En af årsagerne til, at stigninger i priser på chokolade begynder at banke igennem verden over, er, at efterspørgselen efter kakao er kraftigt stigende.

Summerbird er Danmarks største producent af luksus- og højkvalitetschokolade, og det har i dag ikke været muligt at træffe administrerende direktør Michael Grønlykke for at få en kommentar. 

Den danske virksomhed, hvor de stigende råvarepriser gør allermest ondt, er Toms, der er Danmarks største producent af chokolade. Men det har heller ikke været muligt at få en kommentar fra denne virksomhed.                                                                                                            
Den internationale efterspørgsel på kakao ventes at stige med 30 procent frem til 2020. Chokolade- og slikmarkedet, der skønnes at være mellem 80 og 110 milliarder dollar værd, dvs. mellem 454 og 625 milliarder kr, kontrolleres af store aktører med amerikanske Mars i spidsen.

Europa tegner sig for næsten halvdelen af verdens forbrug af kakao, mens Nord- og Sydamerika tegner sig for 33 procent.

Forbruget er stærkt stigende i Brasilien, Rusland og Indien. Så stigende efterspørgsel vil føre til fortsat stigende priser på kakao og kakaoprodukter. Selv på trods vanskelige økonomiske tider i det meste af verden ventes chokoladeforbruget at stige - med jul og påske som højtiderne. 

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere